Sterrenhemellampen voor jonge én oudere patiënten - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Maandagmiddag 16 oktober kreeg het Ommelander Ziekenhuis zeven sterrenhemellampen. Voorzitter Sieneke Bolken van de Vrienden van het Ommelander Ziekenhuis en de heer Harms van Nut in Oude Pekela overhandigden de lampen aan Tineke Evenga (hoofd afdeling Ouder & Kind obstetrie) en Aletta Meelker (hoofd Acute Opname afdeling). De sterrenhemellampen zijn bedoeld voor verschillende afdelingen, zoals de kinder- en kraamafdeling, de Spoedeisende Hulp, de Acute Opname afdeling en de Dagbehandeling.

Betoverende (slaap)omgeving

Via de lamp wordt een prachtige sterrenhemel geprojecteerd op het plafond of de muur. Hierdoor ontstaat een betoverende (slaap)omgeving die voor jonge patiëntjes en voor oudere patiënten erg rustgevend is. Bij elke lamp horen 12 sterrenstelsels. Tineke Evenga kwam de bijzondere lamp op het spoor toen zij een oplossing zocht voor het feit dat kinderen die in het ziekenhuis moeten worden opgenomen, soms erg onrustig zijn en dan moeilijk in slaap komen. Een ziekenhuisopname is zeker voor jonge kinderen ontzettend spannend. Ze zijn in een vreemde omgeving en begrijpen vaak nog niet wat er gaat gebeuren. Sommige kinderen komen door die spanning moeilijk in slaap. “Met de sterrenhemellamp lukt dat beter hopen we.”

Ook voor oudere patiënten biedt de lamp uitkomst

Aletta Meelker vult aan dat deze bijzondere lamp ook op andere afdelingen gebruikt gaat worden. “Er verblijven regelmatig oudere patiënten langere tijd in het ziekenhuis. Met de projectie van een mooie en te variëren sterrenhemel op het plafond of de muur van de patiëntenkamer willen we voor deze patiënten een aantrekkelijke omgeving creëren en afleiding bieden.”

Donatie van Nut Oude Pekela en de Vrienden van het Ommelander

De lampen zijn gedoneerd door de Vrienden van het Ommelander Ziekenhuis, samen met Nut Oude Pekela. Voorzitter Sieneke Bolken van de Vrienden: “We hadden nog nooit gehoord van deze bijzondere lampen, maar waren na uitleg snel overtuigd dat we ja moesten zeggen tegen deze mooie wens. Het is een prachtige manier om het verblijf voor de jonge én de oudere patiënten in het Ommelander Ziekenhuis wat makkelijker te maken. We zijn ontzettend blij dat we dankzij een mooie gift aan onze stichting weer een mooie wens hebben kunnen realiseren.”