Wilt u een afspraak maken met een van onze medisch specialisten? Dan is altijd een verwijzing door uw (huis)arts nodig.

Download via onderstaande knop de folder 'Uw bezoek aan de polikliniek'.

Wanneer bent u aan de beurt?

Afspraken zijn niet altijd meer in het ziekenhuis, maar kunnen bijvoorbeeld ook telefonisch of via beeldbellen plaatsvinden. Door het coronavirus wachten veel patiënten al lang op hun afspraak op de polikliniek. U hoeft hierover niet zelf contact met ons op te nemen, u ontvangt een uitnodiging als u aan de beurt bent. Alle poliklinieken zijn voor het verplaatsen of afzeggen van een afspraak op werkdagen tussen 08.00 en 16.30 uur te bereiken door te bellen met het telefoonnummer: 088 - 566 2000.

Voorafgaand aan uw bezoek aan de polikliniek

Voorafgaand aan uw bezoek aan de polikliniek kunt u digitaal de folder 'Uw bezoek aan de polikliniek' lezen. Hierin staat de belangrijkste informatie over uw bezoek aan het ziekenhuis. Heeft u last van gezondheidsklachten, zoals hoesten, neusverkoudheid, keelpijn, koorts, reuk- / smaakverlies, en / of diarree, of heeft u contact gehad met een coronapatiënt of heeft u huisgenoten die in thuisisolatie zijn? Dan kan uw afspraak niet doorgaan. Bel ons dan tussen 8.00 en 16.30 uur op het telefoonnummer: 088 — 566 2000. 

De dag van uw afspraak

U betreedt het ziekenhuis door de draaideur. U meldt zich aan bij de aanmeldzuilen. Er rijden busjes op het ziekenhuisterrein die u richting de hoofdingang kunnen brengen. Als u slecht ter been bent, kunt u zich laten afzetten bij de Smok & Vot bij de hoofdingang. In de ontvangsthal vindt u een kiosk.

Heeft u een afspraak bij de afdeling Oogheelkunde? Deze heeft een aparte ingang en kunt u betreden vlak voor de hoofdingang aan de rechterkant.

Naar uw afspraak

Onze wachtruimtes zijn ingericht om afstand te kunnen houden. Dat betekent dat we minder wachtplekken hebben. Kom daarom niet eerder dan 5 minuten voor uw afspraak naar het ziekenhuis. Zo geven we elkaar de ruimte.

Wat neemt u mee naar uw afspraak?

Als u voor uw afspraak naar het ziekenhuis komt, neemt u dan het volgende mee:

  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, vreemdelingendocument of rijbewijs);
  • een overzicht van de medicijnen die u gebruikt of recent heeft gebruikt. Dit overzicht kunt u gratis opvragen bij uw apotheek. Ter voorbereiding van uw bezoek aan het ziekenhuis vragen we uw medicatiegegevens op via het Landelijk Schakelpunt (LSP) of bij uw apotheek of uw huisarts. Wilt u dit niet? Geef dit dan door aan uw apotheek of huisarts of via www.volgjezorg.nl.

Voor de eerste keer naar het Ommelander Ziekenhuis?

Als u voor de eerste keer komt, is het belangrijk dat we u eerst in ons ziekenhuissysteem inschrijven. U kunt zich voorafgaand aan uw afspraak bij de informatiebalie van het ziekenhuis melden. Daar voegen we uw gegevens toe aan het ziekenhuisinformatiesysteem. U dient hiervoor een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.

Centraal aanmelden en centraal verblijven

Als u bent ingeschreven, of al eerder bij ons bent geweest, kunt u zich aanmelden bij 1 van de aanmeldzuilen in de centrale hal. Hiervoor heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Hier kunt u ook uw gegevens controleren en eventueel aanpassen.

Als u zich heeft aangemeld, dan ontvangt u uit de zuil een dagticket. Hierop staat uw afspraak. Als u meerdere afspraken heeft staan ze hier allemaal op. Ook staat er een routenummer op het ticket. Zo weet u waar u naartoe moet. U vindt de routenummers terug op de routeborden aan het plafond in het ziekenhuis. U kunt in de wachtkamer wachten tot de specialist of verpleegkundige u komt halen.

Onze medewerkers staan voor u klaar als u hulp nodig heeft. 

Uitzonderingen

Als u slecht ter been bent, dan kunt u een rolstoel van het ziekenhuis gebruiken. Deze staan bij de hoofdingang van het ziekenhuis.

In de spreekkamer

Tijdens uw eerste bezoek probeert de specialist te achterhalen wat de oorzaak is van uw klachten. Daarom stelt hij of zij u vragen. Het is handig als u van tevoren opschrijft waar u precies last van heeft. Zo kunt u zoveel mogelijk informatie geven. Onze specialist zal bijna altijd een lichamelijk onderzoek bij u afnemen. Dit doet hij of zij om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. 

Aanvullende onderzoeken

Als de specialist niet direct een diagnose kan stellen, dan kunnen verdere onderzoeken nodig zijn. De specialist of de secretaresse vraagt u om voor een aanvullend onderzoek naar het laboratorium of de afdeling Medische Beeldvorming van het ziekenhuis te gaan. Het kan zijn dat u even moet wachten. Het lukt niet altijd om alle onderzoeken op dezelfde dag te doen. Het kan zijn dat we een nieuwe afspraak maken.
De specialist doet een voorstel voor een behandeling als duidelijk is waar de klachten vandaan komen. Op dit voorstel komt de specialist in een volgend bezoek terug.

Behandelaar en hoofdbehandelaar

U krijgt in het ziekenhuis een behandelaar toegewezen. Dit kan een arts maar ook een gespecialiseerd verpleegkundige zijn. Als er verschillende oorzaken voor uw klachten zijn, dan kunt u soms te maken hebben met meer dan 1 behandelaar. Ons uitgangspunt is dat u bij vervolgafspraken op de polikliniek zoveel mogelijk dezelfde behandelaar ziet. Het kan toch voorkomen dat u voor uw afspraak een andere behandelaar krijgt. Dit komt omdat artsen in wisselende diensten werken of afwezig zijn in verband met bijvoorbeeld een opleiding.
Soms wordt u eerst door een coassistent (arts in opleiding) gezien en onderzocht. Als u daar bezwaar tegen heeft, dan kunt u dat aangeven.


Het is belangrijk dat u elke specialist met wie u spreekt vertelt of u ook andere behandelaren heeft. Vertelt u bij een volgend bezoek ook als er iets is veranderd in de afspraken met deze andere behandelaren. Dan kunnen de verschillende specialisten hun beleid met elkaar afstemmen.

Kunt u niet komen?

Soms kunt u op het afgesproken tijdstip niet naar het ziekenhuis komen. Bel ons dan zo snel mogelijk. Het telefoonnummer vindt u op de afspraakbrief. Wij plannen dan direct een nieuwe afspraak.

Bacteriën die ongevoelig zijn voor antibiotica

Het ziekenhuis wil verspreiding van bacteriën onder patiënten voorkomen. Daarom is het in sommige gevallen belangrijk vooraf aan uw bezoek aan het ziekenhuis te weten of u in een zogenaamde risicogroep valt. Zit er bij uw afspraakbrief een formulier aan met een aantal vragen? Dan vragen we u het formulier goed te lezen en in te vullen. Heeft u een vraag met 'Ja' beantwoord? Bel ons dan zo snel mogelijk op werkdagen tussen 08.00 en 16.30 uur op het telefoonnummer: 088 - 566 2000.  Bij het bezoek aan het ziekenhuis vragen we u om het formulier mee te nemen en af te geven aan de specialist of assistente.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback