Door u te laten vaccineren, maakt u de kans veel kleiner dat u ziek wordt door corona. Of dat u het coronavirus overdraagt aan een ander. Zo beschermt u zichzelf en de mensen om u heen.

Vaccinatie en de kans op ziekenhuisopname en IC

• Gevaccineerden onder de 70 jaar hebben een 33 keer kleinere kans op ic-opname ten opzichte van ongevaccineerden.
  • Gevaccineerden onder de 70 jaar hebben een 20 keer kleinere kans op ziekenhuisopname ten opzichte van ongevaccineerden.
  • Gevaccineerden boven de 70 jaar hebben een 17 keer kleinere kans op ic-opname ten opzichte van ongevaccineerden.
  • Gevaccineerden boven de 70 jaar hebben een 7 keer kleinere kans op ziekenhuisopname ten opzichte van ongevaccineerden.

Is het coronavaccin veilig?

Veel mensen maken zich zorgen of het coronavaccin wel veilig is. De vaccins zijn veilig, ondanks hun snelle ontwikkeling. Wereldwijd hebben veel onderzoekers zich samen ingezet om veilige coronavaccins te ontwikkelen. Voor de coronavaccins gelden dezelfde strenge eisen als voor alle andere vaccins. Fabrikanten van coronavaccins moeten dezelfde stappen doorlopen om een vaccin te maken en goedgekeurd te krijgen. Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) beoordelen alle vaccins op: werking, kwaliteit, veiligheid.

Vaccineren voor of tijdens de zwangerschap

Bent u zwanger, dan is het helemaal belangrijk om u te laten vaccineren. Het is logisch dat u voorzichtig bent als u zwanger bent. Het is juist veilig om u zich tegen corona te laten vaccineren voor en tijdens de zwangerschap. Dat is zelfs zeer aan te raden, omdat u tijdens de zwangerschap veel zieker kunt worden van het coronavirus. Het virus kan ook de placenta aantasten, waardoor uw ongeboren kindje gevaar kan lopen.

Vaccinatie, bij voorkeur met de vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna, verkleint die kansen. Het vaccin komt niet bij de baby. Wel de reactie van het lichaam in de vorm van antistoffen. Zo wordt de baby beschermd, ook na de geboorte.

Wat als ik (ooit) zwanger wil worden?
De vaccinatie tegen corona heeft geen invloed op de vruchtbaarheid. Niet bij vrouwen en niet bij mannen, ook niet bij IVF-behandelingen. Het RIVM raadt vrouwen die zwanger willen worden aan om zich met BioNTech/Pfizer of Moderna tegen corona te laten vaccineren, omdat het coronavirus zwangeren extra ziek kan maken. Ook kan het coronavirus gevaarlijk zijn voor de placenta, en dus voor het ongeboren kind.

Wilt u meer weten over de coronavaccinatie?

Heeft u nog vragen over de coronavaccinatie of twijfelt u? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.