Laat u voorlichten over orgaan- en weefseldonatie - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. Dit keer aandacht voor de Commissie Orgaan- en Weefseldonatie (COWD).

De Commissie Orgaan- en Weefseldonatie

Vanaf 1 juli 2020 treedt de nieuwe donorwet in werking. De situatie die hierdoor ontstaat verschilt op een belangrijk punt van de huidige situatie rondom orgaan- en weefseldonatie. Tot nu toe was het namelijk zo dat u niet in het donorregister werd opgenomen, zolang u zelf geen keuze vast liet leggen. Indien u zou komen te overlijden, lag de beslissing voor donatie bij uw familie. Zodra de nieuwe wet ingaat is het zo dat als u geen keuze invult, uw naam toch wordt vermeld in het donorregister, met de toevoeging ‘geen bezwaar tegen orgaan- en weefseldonatie’. Er wordt dan aangenomen dat dit uw keuze is.

Dit is dan ook een belangrijk moment om uw keuze vast te laten leggen. Veel mensen vinden donatie echter een lastig onderwerp en hebben hier vragen of onduidelijkheden over. De Commissie Orgaan- en Weefseldonatie van het Ommelander Ziekenhuis vindt het belangrijk om die duidelijkheid te geven. Daarom vindt er op donderdagavond 2 april een publiekslezing plaats in het ziekenhuis. Het onderwerp wordt uitgebreid besproken door de commissie van deskundigen op het gebied van orgaandonatie, die naast donatiecoördinator Jikke de Vries en transplantatiecoördinator Machlon Huiting (UMCG) bestaat uit uit intensivist Christian Engel, neuroloog Annemieke Drenth en IC-verpleegkundige Janneke Top.

Keuzes

Als u een keuze maakt, zijn er vier mogelijkheden. U kunt ervoor kiezen om toestemming te geven voor donatie na overlijden, u kunt geen toestemming geven, u kunt de keuze overlaten aan nabestaanden of aan één specifieke nabestaande. Wanneer u uw keuze heeft gemaakt, kan een arts bij overlijden in het donorregister uw keuze zien.

De Commissie Orgaan- en Weefseldonatie hoopt met de informatieavond te bereiken dat men op grond van die informatie zelf een keuze vastlegt. Welke keuze u ook maakt, het geeft zowel voor uw familie als voor de arts veel rust als duidelijk is wat u wilt. Wat er in het donorregister staat is met de komst van de nieuwe donorwet het uitgangspunt.

Orgaan- en weefseldonatie

Bij donaties denkt men vaak aan orgaandonatie, terwijl weefseldonatie juist veel vaker voorkomt. Orgaandonatie is alleen mogelijk bij zeer ernstige hersenbeschadiging in combinatie met een goede bloedsomloop, voldoende zuurstof en goed functionerende organen, dat gebeurt niet vaak. Van de mensen die voor hun 86e komen te overlijden komt meer dan 50% in aanmerking voor weefseldonatie. Terwijl de kans om orgaandonor te worden minder dan 1% is.

De meest voorkomende weefsels zijn huid en ogen. Hoornvliezen zijn heel hard nodig, daar zijn geen andere alternatieven voor. Mensen die overlijden voor hun 65e kunnen ook hartkleppen en/of een deel van hun botten afstaan. Na de donatie wordt het lichaam van de donor weer teruggeven aan de nabestaanden. Aan de buitenkant is daar meestal niets van te zien. Er zijn wel strenge regels verbonden aan donatie. Het is immers niet de bedoeling dat ontvangers ziek worden van gedoneerde weefsels of organen.

Informatieavond

In verband met de ontwikkeling van het Coronavirus in Nederland heeft het Ommelander Ziekenhuis besloten om uit voorzorg alle publieksbijeenkomsten in de maand maart te annuleren. De informatieavond van 2 april zal om deze reden ook niet doorgaan.