Een dag als… verpleegkundige op de Dagbehandeling - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Bij steeds meer ingrepen in het ziekenhuis kun je binnen één dag naar huis. Zoals bij een liesbreukoperatie, een galblaasoperatie of bij veel gynaecologische ingrepen. In deze gevallen word je op de Dagbehandeling geholpen. De operaties vinden plaats op het operatiecomplex, de voorbereiding en nazorg op de Dagbehandeling.

Verpleegkundige van de Dagbehandeling, Evelien Beens-Grit

De zorg blijft in beweging

Evelien Beens-Grit werkt al 35 jaar als verpleegkundige in het ziekenhuis en vertelt over het werk op de Dagbehandeling. “Het werk als verpleegkundige op de Dagbehandeling is heel afwisselend, dat maakt het erg leuk. De ene dag help je patiënten die infuustherapie krijgen en de andere dag verpleeg je patiënten die voor een operatie naar het ziekenhuis komen. Er zijn steeds meer operaties waarbij de patiënt dezelfde dag nog naar huis mag. Dat kunnen eenvoudige ingrepen zijn, zoals staaroperaties. Maar ook patiënten die voor een borstsparende operatie naar het ziekenhuis komen, worden op de Dagbehandeling verpleegd. De zorg blijft continu in beweging. Hierdoor leer ik na 35 jaar nog steeds nieuwe dingen en houd ik uitdaging in het werk.”

Voorbereiding en nazorg

Als je voor een operatie, zoals een galblaasoperatie naar het ziekenhuis komt, word je eerst op de Dagbehandeling verwacht. Evelien: “Voordat we de patiënt naar het operatiecomplex brengen, hebben we eerst een intakegesprek met de patiënt. Zo vragen we bijvoorbeeld of de patiënt bepaalde allergieën heeft. Daarnaast geven we medicatie, zoals antibiotica. We meten de bloeddruk, polsslag en de temperatuur van de patiënt. Ook nemen we het verloop van de dag door. Als we merken dat de patiënt zenuwachtig is voor de operatie, proberen we hem of haar gerust te stellen. Vooral ook door aan te geven wat er precies gaat gebeuren. We nemen de onzekerheid weg en hierdoor nemen de zenuwen vaak al iets af.”

De verpleegkundigen brengen je voor een operatie naar het operatiecomplex en als de operatie klaar is, word je weer opgehaald door de verpleegkundigen van de Dagbehandeling. “Na een operatie hebben we altijd een overdracht bij het operatiecomplex. Hoe is het gegaan, hoe voelt de patiënt zich, welke medicatie heeft de patiënt al gehad. Weer terug op de Dagbehandeling meten we de bloeddruk en de polsslag. We doen wondcontroles en vragen hoeveel pijn de patiënt heeft. We zorgen ervoor dat de patiënt goed voorbereid naar huis kan. Tuurlijk komt het ook wel eens voor dat een patiënt toch nog een nachtje moet blijven, dan brengen we de patiënt naar de reguliere verpleegafdeling.”

Van opname tot ontslag

Het werk als verpleegkundige op de Dagbehandeling is heel anders dan op een reguliere verpleegafdeling. “Niet iedereen vindt dit werk even leuk. Je moet goed overzicht kunnen bewaren en stressbestendig zijn. We moeten best vaak van de afdeling af, om de patiënt naar de operatiekamer te brengen en op te halen. Soms brengen we een patiënt ook naar de Medische Beeldvorming, om bijvoorbeeld een foto te laten maken, of brengen we de patiënt naar de gipskamer. Je moet dus goed kunnen plannen, want er moeten ook verpleegkundigen op de afdeling blijven. Daarnaast moet je het leuk vinden om veel verschillende patiënten in een korte tijd te helpen. Elke dag zien we namelijk weer andere patiënten. Zelf vind ik het juist ontzettend leuk dat we verantwoordelijk zijn voor de zorg van opname tot ontslag”, sluit Evelien af.

Meer weten over de Dagbehandeling?

Dit interview is onderdeel van een serie. Wil je meer lezen over de Dagbehandeling? Lees dan het artikel waarin het hoofd van de Dagbehandeling, Marlijn Odding-Nuus, vertelt over de afdeling.