Infomarkt Europese Dag van de Beroerte - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Pastorieweg 1, Scheemda

Infomarkt Europese Dag van de Beroerte

Op dinsdag 14 mei houden wij in het restaurant van het ziekenhuis (1e verdieping, route 62) tussen 14.00 en 17.00 uur, een informatiemarkt. De markt staat in het teken van de Europese Dag van de Beroerte.
Tijdens deze markt geven o.a. dietetiek, ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, de verpleging en maatschappelijk werk, informatie over het herkennen ván en het leven ná een beroerte (CVA). Ook kunt u zich gratis laten controleren op de risicofactoren van een beroerte door het laten testen van cholesterol, glucose (bloedsuiker) en (hoge) bloeddruk. U bent van harte welkom.

Wat is een beroerte en hoe kun je dit herkennen?

Een beroerte kan een leven drastisch veranderen. Het voorkomen en tijdig herkennen van een beroerte kan vele levens redden. De gevolgen van een beroerte kunnen niet alleen lichamelijk zijn, zoals krachtverlies of verlamming van arm en/of been, maar ook psychisch en sociaal. Risicofactoren voor het krijgen van een beroerte zijn onder andere hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, roken, diabetes en overgewicht.

Het voorkomen van een beroerte kan door een aangepaste leefstijl: goede voeding, voldoende bewegen, minder stress, niet roken en matig met alcohol. Ook controle (minstens één keer per jaar) op de risicofactoren door de (huis)arts is van belang en kan het risico op een beroerte beperken.

Vereniging Hersenletsel
De Europese Dag van de Beroerte is een jaarlijkse preventie-dag die op de tweede dinsdag van mei in 150 ziekenhuizen en instellingen wordt georganiseerd. Hersenletsel.nl nam in 2014 het stokje over van de CVA-Vereniging en organiseert en coördineert sindsdien de Europese Dag van de Beroerte.

Meer informatie over de Europese Dag van de Beroerte: www.ommelanderziekenhuis.nl of www.hersenletsel.nl

Agendaoverzicht