Een strabismus is een afwijking in de stand van de ogen. Je kijkt dus scheel. Tijdens de operatie wordt de oogspier verplaatst en weer vastgezet. Pas na een aantal maanden kan worden vastgesteld of het gewenste resultaat bereikt is. Vandaag is uw kind in het Ommelander Ziekenhuis Groningen geweest voor deze operatie. In deze folder hebben wij voor u een aantal leefregels voor thuis op een rij gezet. Een kinderverpleegkundige zal u de dag na de operatie bellen om te vragen hoe het thuis gaat en of u nog vragen heeft.

Uw kind kan wat pijn hebben. U mag het hiervoor Paracetamol geven. In de bijsluiter staat de dosering.

Ook kan het nog wat misselijk zijn. Dit kan komen door de narcose, maar ook vanwege het veranderde kijken.

De ogen kunnen tranen. Het vocht dat uit de ogen komt, is vaak een mengsel van tranen en wat bloed.

We adviseren u om de eerste nacht een paar keer bij uw zoon of dochter te gaan kijken hoe het met hem of haar gaat.

Uw kind heeft in het oog hele kleine hechtingen die vanzelf oplossen.

De ogen kunt u het beste deppen met een gaasje of tissue dat een beetje nat is gemaakt met kraanwater.

Uw kind mag gewoon weer onder de douche en in bad. Let u de eerste week er wel op dat er geen zeepwater in de ogen komt.

Zodra uw kind zich goed voelt, mag het weer naar school. Meestal is dat 1 à 2 dagen na de operatie.

Laat uw kind het vandaag rustig aan doen. Het heeft namelijk narcose gehad en het kan hiervan nog wat slap zijn.
In de zandbak spelen mag de eerste week niet. Door stof of bijvoorbeeld zand is er een verhoogde kans op een ooginfectie. Daarom moet uw kind ook regelmatig de handen wassen.
Zwemmen mag uw kind de eerste 3 weken niet, omdat er dan (zwem)water in de ogen komt.

Uw kind mag gewoon alles eten en drinken na de operatie. Als het misselijk is, kunt u het beter wat licht verteerbare dingen laten eten.

Als de oogarts uw kind nog een keer wil zien na de operatie, dan krijgt u hiervoor een afspraak mee naar huis. Vaak is dit een dag na de operatie.

Na de operatie moeten de ogen 3x per dag gedruppeld worden. U krijgt een recept mee als uw kind de dag na de operatie voor controle komt.

Als het wondje blijft bloeden, moet u even bellen.
De eerste 24 uur na de operatie mag u op werkdagen tussen 07.30-17.00 uur altijd de afdeling Dagbehandeling bellen. ’s Avonds en ’s nachts kunt u de Spoedeisende Hulp van het Ommelander Ziekenhuis bellen. U kunt deze afdelingen bereiken via het algemene nummer van het ziekenhuis: 088 - 066 1000.
Na deze 24 uur moet u contact opnemen met de (dienstdoende) huisarts.
Tijdens kantooruren kunt u contact opnemen met de polikliniek Oogheelkunde, via het algemene nummer van het Ommelander Ziekenhuis: 088 - 066 1000.