Bevallen in het ziekenhuis kan weer zoals voorheen - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Verloskundigen mogen weer poliklinische bevallingen begeleiden in alle Groningse ziekenhuizen, met inachtneming van de maatregelen rondom het coronavirus. Dit heeft het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) besloten in overleg met de zorgverleners in de geboortezorg in de provincie Groningen. Kort gezegd is de geboortezorg hiermee weer op dezelfde manier geregeld als voor het coronavirus.

Bron: rivm.nl

De afgelopen periode zorgde het coronavirus voor verschillende aanpassingen op het gebied van poliklinisch bevallen. Om verspreiding van het virus tegen te gaan mochten verloskundigen bijvoorbeeld nog maar op één plek werken. Hierdoor kon bevallen in het ziekenhuis alleen nog met vaste teams verloskundigen een kraamverzorgenden.

Per 21 april werden de maatregelen al iets versoepeld, waardoor het makkelijker werd om met de eigen verloskundige in het ziekenhuis te bevallen. Verloskundigen moesten toen nog wel kiezen voor één ziekenhuis. Vanaf vandaag mogen zowel verloskundigen als kraamverzorgenden weer poliklinische bevallingen begeleiden in alle Groningse ziekenhuizen. Vanzelfsprekend gelden er nog wel aanvullende veiligheidsmaatregelen op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen en anderhalvemeter-zorg.

Goede samenwerking

Alle zorgverleners uit de geboortezorg in de provincie Groningen werkten de afgelopen tijd intensief samen. De aangepaste situatie had vooral veel gevolgen voor zorgverleners buiten het ziekenhuis: de eerstelijns verloskundigen en de kraamverzorgenden. “We hebben met kraamzorg en ziekenhuizen intensief overleg gehad. Dit was waardevol voor iedereen en dit laten we niet meer los.” aldus Marian Karssen, eerstelijns verloskundige. Samen hebben we er alles aan gedaan om optimale geboortezorg te kunnen blijven leveren in deze bijzondere periode. Wij zijn trots op dit goede samenwerkingsverband in de regio.