Poliklinisch bevallen met eigen verloskundige in het ziekenhuis is weer mogelijk - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Vanaf vandaag is het weer mogelijk om met eigen verloskundige poliklinisch te bevallen in het ziekenhuis. Deze afspraak is gemaakt met alle zorgverleners in de geboorte zorg in de provincie Groningen en geldt voor het UMCG, het Martini Ziekenhuis en het Ommelander Ziekenhuis.

Bron: rivm.nl

Maatregelen

Als je gaat bevallen en alles gaat goed, dan begeleid je eigen verloskundige de bevalling. Je kunt dan kiezen tussen thuis of poliklinisch in het ziekenhuis. Thuis bevallen voor laag risico zwangere is een goede optie. Als je zelf kiest om in het ziekenhuis te bevallen, dan mag vanaf vandaag je eigen verloskundige de bevalling ook weer in het ziekenhuis begeleiden. Vrouwen waarbij tijdens de bevalling een medische indicatie ontstaat, blijven natuurlijk van harte welkom in de Groningse ziekenhuizen. Verloskundigen kiezen wel voor 1 ziekenhuis om poliklinische bevallingen te begeleiden. Alleen als hier een hele belangrijke reden voor is, kan hiervan afgeweken worden. Alle overige maatregelen blijven van kracht. Dat betekent bijvoorbeeld dat de partner mee mag, mits koortsvrij. Zie hiervoor ook onze pagina met maatregelen rondom het coronavirus.