Het werk als leerling IC-verpleegkundige is heel dankbaar - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het werk als leerling IC-verpleegkundige is heel dankbaar

Marjet Dijkman (28 jaar) is leerling IC-verpleegkundige op de Intensive Care (IC) van het Ommelander Ziekenhuis. Ze zorgt voor patiënten op de IC. De afwisseling in haar werk en het onverwachte vindt ze het allerleukst.

Marjet Dijkman, leerling IC-verpleegkundige

Al sinds haar 21e werkt Marjet bij het Ommelander Ziekenhuis. Ze begon als stagiaire op de verpleegafdeling. Op diezelfde plek heeft ze ongeveer vijf jaar gewerkt. Met een verhuizing naar het ziekenhuis in Scheemda tussendoor. Vorig jaar trok Marjet de stoute schoenen aan en vroeg ze of ze een dagje mee mocht lopen op de IC. Marjet vertelt: “Het heeft me altijd leuk geleken om op de IC te werken. Dat komt niet zomaar, mijn vader is 45 jaar IC-verpleegkundige geweest in het Ommelander Ziekenhuis. Dit heb ik altijd bewonderd. De meeloop-dag was zo ontzettend leuk, dat ik meteen de volgende dag heb gesolliciteerd op de functie van leerling IC-verpleegkundige. Mijn vader ging met prepensioen en ik nam het stokje van hem over.”

Vlieguren

Inmiddels heeft Marjet het eerste deel van haar studie afgerond. Ze vertelt erover: “Eén keer per maand ga ik twee of drie dagen naar het Wenckebach Instituut in het UMCG. Tijdens deze dagen volg ik een lesprogramma en maak ik toetsen. Daarnaast werk ik op de IC in het Ommelander Ziekenhuis om het vak te leren. Om IC-verpleegkundige te worden, moet je veel vlieguren maken. Op de verpleegafdeling heb ik al veel ervaring in de zorg opgedaan, dat vind ik erg fijn.”

Intensieve zorg

Als IC-verpleegkundige draai je dag-, avond- en nachtdiensten. Marjet: “De afwisseling vind ik het allerleukste. Het werk is heel gevarieerd en elke dienst heeft z’n charme. Tijdens een dagdienst begin ik met inlezen in het dossier van de patiënt en heb ik een overdracht met mijn collega. Ik kijk hoe het met de patiënt gaat en of alle apparatuur en medicatie goed is ingesteld. Vervolgens ga ik de patiënt wassen. Daarna breng ik de patiënt volgens de ABCDE-methodiek in kaart. Dit houdt in dat ik kijk hoe het met de vitale functies van de patiënt gaat. Ik meet de bloeddruk, de temperatuur en de urineproductie. Ik controleer alles. Elke middag hebben we multidisciplinair overleg. Samen met de IC-verpleegkundigen en artsen bespreken we de situatie van de patiënt. Als leerling IC-verpleegkundige zorg ik voor één patiënt tijdens mijn dienst. Zo kan ik echt intensief voor de patiënt zorgen.”

Patiënten kunnen twee dagen op de IC liggen, maar soms ook twee weken. “Doordat je intensief voor de patiënt zorgt, bouw je echt een band op met de patiënt. Ook de naasten van de patiënt zie je iedere dag. Je kunt ze geruststellen. Maar soms moet je ook een minder leuk bericht vertellen. Het intensieve contact met de patiënt en naasten maakt dat het heel dankbaar werk is.”

Onvoorspelbaar

Op een IC weet je nooit wat je te wachten staat. “Als IC-verpleegkundige ben je ook onderdeel van het Spoed Interventie Team (SIT). Dit houdt in dat we bij patiënten op de verpleegafdelingen langsgaan, als het niet goed met ze gaat. Ook kunnen we ineens opgeroepen worden voor een reanimatie. Het werk als IC-verpleegkundige is onvoorspelbaar. Het onverwachte vind ik erg leuk.”

Een goede balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Marjet: “Om op te laden ga ik ’s avonds sporten. Ik handbal graag. Of soms kijk ik lekker een filmpje op de bank. Ook is het fijn om de mooie momenten van het werk te delen. Die verhalen kan ik natuurlijk goed kwijt bij mijn vader.”

Kom jij ons ritme versterken?

Acute opnames of een reanimatie. Verschillende ziektebeelden. Uitdaging en afwisseling. Een hecht team en optimale samenwerking. Na het werk koken, sporten en dan relaxen op de bank. Dat is het ritme van Marjet. Het ritme van de dag. Het ritme van het Ommelander Ziekenhuis.

Kom jij ons ritme versterken? Bekijk onze vacatures.

Ervaringen overzicht