Zieke knuffels in het Ommelander Ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Een bezoek aan het ziekenhuis kan voor kinderen erg beangstigend zijn. Wie zijn die dokters in witte jassen? Waar zijn die spuiten voor? Doet een röntgenfoto pijn? Om de angst voor dokters en ziekenhuizen weg te nemen organiseerden onze coassistenten een speciaal knuffelspreekuur: Teddy Bear Hospital.

Co-assistent en leerling speelt met knuffel bij Teddy bear hospital

Fotocredits: Anita Meis

Ongeveer 50 kinderen uit groep 1, 2 en 3 van basisscholen uit Scheemda brachten hun zieke knuffel mee naar het ziekenhuis. Na een korte introductie door kinderarts Bettina Auffarth werden de kinderen opgedeeld in kleine groepjes en werden de knuffels door onze coassistenten onderzocht. De kleuters hielpen mee bij de behandeling of zelfs bij een 'operatie'.

Nagebootst ziekenhuis

Om het ziekenhuisgevoel zo echt mogelijk te laten lijken, was een gedeelte van het restaurant ingericht met wachtkamers, spreekkamers en behandelkamersIn opperste concentratie werden borstkassen beluisterd, pootjes verbonden en hechtingen gezet.

Communicatieve vaardigheden trainen

Voor onze coassistenten was Teddy Bear Hospital een goede gelegenheid voor het trainen van hun communicatieve vaardigheden, die ze in de toekomst nodig hebben bij het onderzoeken en behandelen van kinderen. Maar het belangrijkste doel was natuurlijk het voorkomen en/of wegnemen van angsten bij kinderen. Dat dat gelukt is, is wel zeker!