Wat eHealth kan doen voor u als patiënt - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen beschikt sinds juni 2018 over een eigen patiëntenportaal: Mijn Ommelander. Patiënten kunnen hier hun afspraken en uitslagen bekijken en hun persoonlijke gegevens inzien en deels wijzigen. Een digitaal patiëntenportaal past helemaal in een tijd waarin steeds meer mensen zaken online regelen. De doorontwikkeling van het patiëntenportaal Mijn Ommelander past binnen de visie van het Ommelander Ziekenhuis om eHealth te stimuleren. eHealth is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren.

eHealth

In de toekomst wil het ziekenhuis aan de slag met een efficiënter zorgproces. Hierbij kunt u denken aan consulten op afstand door beeldbellen, waarbij de patiënt in zijn eigen omgeving een gesprek voert met de behandelend arts en niet te maken heeft met reistijd. Het vooraf afnemen van (online) vragenlijsten heeft als voordeel dat de gegevens van de patiënt vooraf bekend zijn en dat de arts tijdens een consult meer tijd heeft voor een gesprek met de patiënt. Daardoor heeft de behandelend arts meer tijd om dieper in te gaan op de klachten en de persoonlijke situatie van de patiënt. Daarnaast kun je in de toekomst chatten met een arts. Voor een korte vraag over uw behandeltraject hoeft u dus niet meer te bellen of een afspraak te maken op de polikliniek, maar krijgt u binnen een bepaalde tijd antwoord via de chat. Op de Dagbehandeling is het ziekenhuis onlangs gestart met een proef waarbij mensen een week na het ontslag uit het ziekenhuis vragen kunnen stellen via een app en adviezen kunnen krijgen voor een goed herstel.

Gezondheid en preventie

Sommige patiënten zouden zelf metingen kunnen doen, zoals bloeddruk en gewicht. Deze gegevens kunnen ze vervolgens delen met het ziekenhuis. In een later stadium kan een patiënt medische gegevens uploaden in zijn eigen Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) en deze delen met het ziekenhuis. De ontwikkelingen op het gebied van eHealth helpen patiënten om beter voorbereid te zijn op een bezoek aan het ziekenhuis en om gegevens te allen tijde te kunnen inzien. Daardoor dragen ze bij aan de zelfregie van de patiënt. Tevens is eHealth duurzamer voor het milieu, draagt het bij richting preventie en gezondheid van de patiënten en helpt het ziekenhuis om efficiënter met de eigen middelen om te gaan.

Deze maand staat er een leuk artikel over Mijn Ommelander en eHealth in het ForYou magazine.