Verpleegkundige Henk: ''Er is geen nacht hetzelfde'' - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

In deze serie vertellen medewerkers van verschillende afdelingen van het Ommelander Ziekenhuis hoe een nachtdienst eruitziet. Deze keer geven we Henk Veltman het woord. Henk is verpleegkundige van de hart- long- en neurologie-verpleegafdeling.

Verpleegkundige Henk Veltman staat op de verpleegafdeling bij een computer

Als jong ‘broekie’ begon Henk Veltman (61 jaar) in 1980 in de verpleeghuiszorg. Inmiddels zet Henk zich al ruim twintig jaar in voor de patiënten van het Ommelander Ziekenhuis. Eerst in het Delfzicht Ziekenhuis, later in het St. Lucas Ziekenhuis en sinds 2018 werkt Henk in het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda als verpleegkundige van de hart- long- en neurologie-verpleegafdeling. Henk: “Ik vind het werk als verpleegkundige prachtig. Ik probeer het verblijf van onze patiënten zo prettig mogelijk te maken. Ik zie mezelf ook wel een beetje als gastheer en hoop onze patiënten vertrouwd te maken met het ziekenhuis. Een klein voorbeeld daarvan is dat ik in dialect praat met Groningse patiënten.”

Heel anders dan een dagdienst

Henk draait zowel dag- als avond- en nachtdiensten. We vragen Henk hoe het is om ’s nachts te werken. Henk vertelt: “Ik vind de afwisseling van de verschillende diensten erg leuk. Een nachtdienst is heel anders dan een dagdienst. ’s Nachts ben je samen met één andere collega op de afdeling. Overdag verzorg je zes patiënten, ’s nachts veertien of vijftien patiënten. Als er iets gebeurt, dan ben je het aanspreekpunt.”

Een nachtdienst begint rond 22.45 uur. Rond 7.30 uur zit de dienst erop. ”De dienst begint altijd met de overdracht en je inlezen in de patiënten. Omdat je ’s nachts meer patiënten verzorgt, ben je daar wel even mee bezig. Wanneer de collega’s van de avonddienst vertrokken zijn, rond half 12, beginnen we met de eerste ronde. We gaan bij iedereen langs en laten ons gezicht zien aan de mensen die wakker zijn en vragen of we nog iets voor deze patiënten kunnen betekenen. Soms geven we tijdens de eerste ronde nog antibiotica aan het infuus. De tweede ronde lopen we om 3.00 uur en de derde ronde rond 5.30 uur. We doen de controles en helpen de mensen die zich niet goed voelen. Maar ook als iemand even naar de wc moet, helpen we daarbij. Ook hebben we ’s nachts nieuwe opnames, patiënten die bijvoorbeeld van de Spoedeisende Hulp komen.”

Voorbereiden voor de dagploeg

De verpleegkundigen verzorgen ’s nachts niet alleen de patiënten, ook treffen ze voorbereidingen voor de volgende dag. Henk legt uit: “We maken tussen de rondes door een dagindeling van de bedden. We noteren welke collega op welke plek staat, met welk telefoonnummer. Ook maken we een lijst van patiënten voor de dagploeg. We kijken per patiënt het medicatie-overzicht na en zorgen ervoor dat er een overzicht klaarligt voor de volgende dag. Daarnaast vullen we de medicijnen bij in onze voorraadkasten en ook de medicijnen die onder onze ‘computer on wheels’ zitten. Genoeg om op te noemen dus. Eigenlijk zorgen we ervoor dat de dagploeg rustig kan beginnen. Ik probeer ook altijd koffie en thee klaar te zetten voor mijn collega’s van de dagploeg. Als dat niet lukt, baal ik wel.”

Teamspirit

Hoe de sfeer ’s nachts is? “Ondanks dat de nachtdiensten druk kunnen zijn, is de sfeer gemoedelijk. Doordat je ’s nachts met één andere collega op de afdeling staat, leer je elkaar goed kennen. Dat is voor de samenwerking vooral ook heel prettig. De teamspirit op onze afdeling vind ik heel goed.”