Slapwraps als eerste gebruikt in Ommelander Ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen heeft als eerste ziekenhuis in Noord-Nederland op de Spoedeisende Hulp (SEH) de gewondenkaart vervangen door slapwraps. Slapwraps zijn gekleurde armbandjes die gebruikt worden bij de triage; het registreren van de ernst van verwondingen. De armbandjes worden gebruikt in zogenoemde ‘opgeschaalde’ situaties, zoals een groot treinongeluk of een aanslag.

Slapwraps in de kleuren rood (T1), geel (T2) en groen (T3)

Snel onderscheid maken
In dergelijke situaties komen er zoveel gewonden naar het ziekenhuis dat we snel onderscheid moeten kunnen maken tussen zwaar- en lichtgewonden. Het gebruik van de slapwraps draagt dan bij aan een nog snellere, efficiëntere en overzichtelijkere registratie van de ernst van verwondingen. In de dagelijkse situatie triëren we patiënten op een andere manier, en daarin is verder niets veranderd.

De armbandjes worden al langer gebruikt door de ambulancezorg en om de aansluiting tussen ambulancezorg en het ziekenhuis te verbeteren, is het Ommelander Ziekenhuis de slapwraps nu ook gaan gebruiken. Aan de kleur van het armbandje kan de toestand van het slachtoffer worden afgelezen. Dit in tegenstelling tot de gewondenkaart, waarbij eerst naar de ingevulde gegevens gekeken moet worden om te achterhalen hoe ernstig de verwondingen van de patiënt zijn.

Verschillende categorieën

De slapwraps zijn verdeeld in drie verschillende categorieën, waarbij T1 (rood armbandje) staat voor een gewonde die zo snel mogelijk medische hulp nodig heeft, T2 (geel) waarbij de gewonde medische hulp nodig heeft, maar enig uitstel mogelijk is en T3 (groen) voor gewonden die niet naar het ziekenhuis hoeven. Daarnaast wordt ook nog de categorie ‘overleden’ gebruikt. Overledenen krijgen alleen een wit bandje om.

Nadat de patiënt door de ambulancemedewerkers getrieerd is, volgt in het ziekenhuis een hertriage. Hierbij wordt bepaald of de situatie van de gewonde gelijk is gebleven of verbeterd of verslechterd. In de laatste twee gevallen krijgt de patiënt een andere kleur slapwrap van het ziekenhuis en wordt de slapwrap van de ambulancedienst verwijderd.