Samenwerking Ommelander Ziekenhuis en Nu Niet Zwanger: anticonceptie zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Vandaag, maandag 26 september, is het Wereld Anticonceptiedag. Gynaecoloog Elsbeth Dul en coördinator van Nu Niet Zwanger, Zwaantje van der Ploeg, vertellen over het belang van anticonceptie en welke rol zij in de regio vervullen op dit gebied.

Gynaecoloog Elsbeth Dul en coordinator van Nu Niet Zwanger, Zwaantje van der Ploeg zitten beide in een hal van het Ommelander Ziekenhuis Groningen

De juiste keuze

Anticonceptie is het recht om zelf te besluiten of je zwanger wilt worden of niet. Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom een zwangerschap niet gewenst is. Niet alleen de huisartsen, maar ook gynaecologen vervullen een belangrijke rol als het gaat om voorlichting over anticonceptie. Elsbeth: “Ondanks dat de taboes veelal opgeheven zijn, zien we dat nog niet iedereen op de hoogte is van alle mogelijkheden rondom anticonceptie. Daarom geven wij voorlichting over de voors- en tegens van de verschillende anticonceptiemiddelen. Het is voor patiënten soms best lastig om te beslissen welk middel het beste bij hen past, daar kunnen wij in adviseren.”

Nu Niet Zwanger

Wanneer je ouder dan 21 jaar bent, wordt anticonceptie niet vergoed. “We begrijpen dat niet iedereen de financiële middelen heeft om anticonceptie te betalen. Of het nou gaat over de anticonceptiepil of het laten plaatsen van een implanon. Daarom zijn we blij met de samenwerking met Nu Niet Zwanger (NNZ). NNZ kan, onder bepaalde voorwaarden, de anticonceptie vergoeden.”

In gesprek over gezinsplanning

Nu Niet Zwanger is een landelijk programma en wordt provinciaal uitgerold. Bijna alle Groningse gemeenten zijn aangesloten bij NNZ. Zwaantje van der Ploeg, voorheen verloskundige bij het Ommelander Ziekenhuis, is coördinator van Nu Niet Zwanger. Zwaantje: “Het doel van NNZ is om mensen in kwetsbare omstandigheden een bewuste keuze te laten maken over het moment van hun zwangerschap, zodat ze niet onbedoeld zwanger worden. Dit willen we bereiken door met cliënten in gesprek te gaan over een eventuele kinderwens, seksualiteit en anticonceptie. We proberen samen een toekomstbeeld te schetsen wat het inhoudt als je in verwachting raakt en een kindje krijgt.”

Niet alleen gaat NNZ in gesprek met cliënten zelf, ook geven ze hulpverleners in de sociale sector trainingen hoe zij in gesprek kunnen gaan over gezinsplanning. “Onze deelneemsters krijgen vaak hulp en ondersteuning bij moeilijke zaken, zoals huisvesting, scholing of het zoeken van werk. Gezinsplanning kan ook een lastig onderwerp zijn. Is er een kinderwens? En wat houdt het in als je een kindje krijgt? Het is erg belangrijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken.”

Meer informatie over Nu Niet Zwanger? Bekijk de website.

Toegankelijk en laagdrempelig

Wanneer een cliënt een keuze heeft gemaakt over anticonceptie, kan NNZ de cliënt naar het Ommelander Ziekenhuis verwijzen. Andersom kunnen de gynaecologen in het Ommelander Ziekenhuis ondersteuning van NNZ vragen als het gaat om de vergoeding van anticonceptiemiddelen. Elsbeth: “We vinden het belangrijk dat patiënten bewust zijn van de mogelijkheden die er zijn rondom anticonceptie. Dat begint bij goede voorlichting. We zijn blij met de samenwerking met NNZ, zo kunnen we samen anticonceptie zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk maken.”