Reguliere zorg verder opgeschaald: “Wij zijn er klaar voor” - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

In de serie ‘De mensen van het Ommelander’ vertellen medewerkers van verschillende afdelingen binnen ons ziekenhuis over hoe hun werk is veranderd ten gevolge van corona. De komende tijd staan op deze plek de verhalen van onze collega’s. Deze keer is het woord aan Marjan Annema, Manager Zorg & Bedrijfsvoering cluster beschouwend.

Manager Zorg & Bedrijfsvoering cluster 'Beschouwend' Marjan Annema

Veilig naar het ziekenhuis

“Vanaf maandag 18 mei gaan de poliklinieken weer open en wordt de reguliere zorg verder opgestart. Daar is iedereen natuurlijk heel blij mee, maar het vraagt wel veel aanpassingen in het ziekenhuis en in onze werkwijzen. Daar ben ik de afgelopen weken heel druk mee geweest, want we moeten kunnen garanderen dat naar het ziekenhuis komen veilig is voor patiënten en dat alle medewerkers veilig kunnen werken. Daarom zijn er in korte tijd veel veranderingen aangebracht. We hebben speciale looproutes gemaakt zodat patiënten elkaar niet hoeven te kruisen, in de wachtkamers is de opstelling veranderd om anderhalve meter afstand te kunnen bewaren en hebben we op verschillende plekken plastic schermen aangebracht.”

Goede samenwerking

“Persoonlijk vond ik het een mooie uitdaging om dit in korte tijd te regelen. Er is heel goed samengewerkt en dat is belangrijk geweest voor het eindresultaat, namelijk dat we veilig patiënten kunnen ontvangen. Eigenlijk wil iedereen het liefst nog meer patiënten zien, maar dat moet echt stap voor stap en daar is gelukkig begrip voor. We hebben samen gekeken naar waar de wachtlijsten het langst waren, welke type zorg nu het meest urgent is en welke patiënten zo snel mogelijk gezien moeten worden. Daar waar een telefonisch consult mogelijk is, doen we dat en binnenkort kunnen dokters beeldbellen met hun patiënten. Zo hopen we dat we de wachtlijsten zo snel mogelijk terug kunnen brengen.”

Alle vertrouwen

“Ik heb er alle vertrouwen in dat de aanpak en de maatregelen die we hebben gekozen prima gaan werken aanstaande maandag, maar het blijft natuurlijk spannend. Daarom evalueren we maandag gelijk om te kijken wat goed ging en wat nog beter kan. Het is heel belangrijk dat patiënten de aanwijzingen en maatregelen goed opvolgen. Dus inderdaad afstand houden en niet te vroeg naar het ziekenhuis komen, bijvoorbeeld, want dan worden de wachtkamers te vol. Vanaf nu worden patiënten voorafgaand aan hun afspraak gebeld. Tijdens dit gesprek worden een aantal vragen gesteld over bijvoorbeeld gezondheidsklachten en eventueel contact met corona-patiënten. Het is heel belangrijk dat de vragen zo goed mogelijk worden beantwoord. Deze vragen zijn dus bedoeld om in te kunnen schatten of een patiënt corona kan hebben. Mocht dat aan de hand kunnen zijn, dan betekent dit niet dat de patiënt wordt weggestuurd, maar dan kunnen we extra maatregelen nemen en zo toch veilige zorg bieden.”

Creativiteit en flexibiliteit

“Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar ons huidige pand en de kennis en ervaring die we toen hebben opgedaan, heb ik heel goed kunnen gebruiken in het coronaproof maken van het Ommelander Ziekenhuis. Het vergt creativiteit en flexibiliteit, dat hebben we gelukkig in huis. Ik heb veel vertrouwen in onze aanpak, patiënten kunnen echt met een gerust hart naar hun afspraak komen. Wij zijn er klaar voor.”