Regio Deal: samen werken aan een leefbaar en gezond Oost-Groningen - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis heeft de afgelopen periode samen met een groot aantal partners in de regio gewerkt aan de voorbereiding van de zogenaamde Regio Deal: plannen om de leefbaarheid in Oost-Groningen te versterken. Het Rijk en de Provincie Groningen hebben samen 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de Regio Deal. Vanwege de beschreven ambities én vanwege de samenwerking, die voor het eerst domeinoverstijgend is.

Het belang van samenwerken

Het partnerschap tussen ons ziekenhuis en onder andere het onderwijs, de woningbouwcorporaties en de gemeenten heeft als doel het samen toewerken naar een regio waarin het goed wonen, leren en werken is. En natuurlijk om, zodra het er toe doet, de zorg toegankelijk te laten zijn en blijven voor alle inwoners van Groningen.

De problematiek die mensen in Oost-Groningen ervaren, staat niet op zichzelf. Immers: als je geen werk hebt, of schulden, heeft dit effect op je gezondheid. En het vroegtijdig stoppen met je school of opleiding heeft niet alleen gevolgen voor je toekomstige carriëre, maar bepaalt ook deels of je bijvoorbeeld wel kunt blijven wonen in de gemeente waar je bent opgegroeid. Alleen samenwerken van alle partijen binnen de regio gaat voor echte oplossingen zorgen, is de insteek.

De rol van ons ziekenhuis

Vanuit het Ommelander Ziekenhuis is Wieke Paulusma betrokken bij de Regio Deal. "Het is ook voor ons belangrijk dat we vanuit verschillende invalshoeken gaan kijken naar wat gezondheid kan beïnvloeden. Het gaat ons helpen om de zorg toegankelijk te houden, maar ook om meer en effectiever in te zetten op preventie", aldus Wieke.

Meer informatie over de Regio Deal is te vinden op provinciegroningen.nl