Paul (52) en Renate (48) serveren koffie op de stoep van het OZG - Ommelander Ziekenhuis Groningen

“Wij runnen sinds november 2018 onze eigen foodtruck, genaamd Artostiek. Ik heb altijd voor de klas gestaan maar op een gegeven moment wilde ik dat niet meer. Ik wilde echt wat anders. Ik sprak daar veel over met mijn vrouw. We hebben toen besloten om ons hart te volgen en iets te gaan doen wat we écht leuk vinden. We kwamen uit op het starten van een foodtruck. Het idee voor Artostiek was geboren! Onze foodtruck is anders dan anders. We serveren tosti’s en geven klanten de mogelijkheid om een portret te laten maken, want mijn vrouw schildert. Klanten kunnen een foto afgeven van een onderwerp naar wens en dan gaat ze aan de slag. We zijn begonnen met kerstmarkten en daarna volgden de foodtruckfestivals en fairs al snel. Het bevalt ons erg goed. We zijn eigen baas, heerlijk!”

Paul en Renate die koffie aan het maken zijn in een foodtruck

Een gouden idee

“Onze agenda voor deze zomer stond volgepland, totdat de coronacrisis uitbrak. Dat was wel even slikken. Gelukkig belde het Ommelander Ziekenhuis met de vraag of wij koffie wilden schenken voor de ingang van het gebouw. In maart heeft het ziekenhuis de kiosk en het restaurant tijdelijk moeten sluiten om het risico op besmetting te beperken. Bezoekers konden dus geen bakje koffie meer halen. Toen wij door het ziekenhuis werden benaderd, besloten we deze kans meteen te grijpen. Koffie is in eerste instantie niet onze expertise, maar het is een gouden idee. Op deze manier bedient het ziekenhuis haar bezoekers én steunen ze een lokale ondernemer. Iedereen is hierbij gebaat: het ziekenhuis, de bezoekers en wij.”

Lekker bakkie koffie

“29 juni was de eerste dag dat wij op de stoep van ziekenhuis stonden. We staan hier elke werkdag van 10.00 tot 16.00 uur. Het is leuk! We spreken veel diverse mensen en maken klanten echt blij met een kopje koffie. Vooral de cappuccino is geliefd, bezoekers komen er zelfs voor terug. Dat vind ik grappig, want normaal gesproken serveren we helemaal geen koffie. Maar ik schijn een goede cappu te maken! Onze klanten zijn tevreden en vinden het gezellig. Onze foodtruck is vrolijk en kleurrijk, ik heb het idee dat ze daar blij van worden. We horen wel regelmatig dat bezoekers het broodje kroket en het saucijzenbroodje van de kiosk missen, maar ik hoor ook vaak dat ze ‘ons’ een goede oplossing vinden. Een tosti is een goed alternatief en dat bestellen ze dan ook.”

Weinig last van coronamaatregelen

“We staan aan de linkerkant van de ingang. Onder een afdakje zodat het niet te warm wordt. Omdat we buiten staan, merken we niet zoveel van de coronamaatregelen van het ziekenhuis. De taxi’s stoppen voor onze neus en dan zien we wel mensen met mondkapjes uitstappen. Sommige mensen zijn helemaal ingepakt, met handschoenen aan en mondkapjes voor. Bezoekers zien de borden met regels voor de ingang staan en ook wij hebben schoonmaakgel voor klanten om de handen te wassen. Onze stoeltjes, die we normaal gesproken hebben, konden we niet plaatsen bij de truck. Ik vind dat een logische keuze van het ziekenhuis. Het is goed dat ze daar zo over nadenken.”

Tosti's tot 1 september

“Het is de bedoeling dat we hier tot 1 september staan, maar het ligt eraan wanneer de kiosk weer open gaat. Het kan best langer duren. Op 14 augustus staan we er een dagje niet, dan begint ons eerste festival weer. We hebben er voor deze (na) zomer een aantal gepland, maar er zijn zoveel regels waar we ons aan moeten houden dat we bij elke boeking moeten kijken of het wel rendabel is. Geen idee hoe het gaat lopen dus! Tot die tijd gaan we lekker door waarmee we bezig zijn.”