Op afstand maar toch dichtbij - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Cookievoorkeuren instellen

Onze website maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. De cookies op onze website zijn bedoeld om u via ommelanderziekenhuis.nl zo goed mogelijk te bedienen.

Als u geen cookies voor video’s accepteert, kunt u geen video’s op deze website bekijken. Als u geen cookies voor Google Maps accepteert, kunt u geen Google Maps kaarten gebruiken.

Lees meer over cookies in ons cookiebeleid

{}

Voor het coronavirus had niemand ooit gehoord van een 1,5 meter samenleving. Met z’n allen hoopten we daarna nog dat het afstand houden een tijdelijke maatregel zou zijn. Inmiddels weten we dat de 1,5 meter samenleving de nieuwe werkelijkheid wordt, het ‘nieuwe normaal’. Dat heeft gevolgen voor iedereen, op allerlei gebieden. We ontdekken nieuwe manieren van werken en leren meer over de mogelijkheden van digitaal contact.

 Informatiebalie op de poli in het  Ommelander Ziekenhuis Groningen met een lint eromheen op 1,5 meter afstand van de balie

Als regioziekenhuis van Noord- en Oost-Groningen staat het Ommelander Ziekenhuis voor goede, snelle en veilige zorg. De 1,5 meter samenleving zorgt voor ontwikkelingen in het ziekenhuis, om onze patiënten de beste zorg te kunnen bieden. We willen (en kunnen) niet terug naar de situatie vóór het coronavirus, maar willen juist vooruit. De ontwikkelingen brengen ons namelijk dichter bij datgene waar we als ziekenhuis voor staan: de beste zorg, dichtbij en samen. De 1,5 meter samenleving helpt ons om dit nog beter te kunnen doen.

Op afstand maar toch dichtbij: zorg buiten het ziekenhuis
Bij het weer opstarten van onze zorg werken we nog meer dan voorheen vanuit de gedachte: op afstand maar toch dichtbij. Waar dat kan, wordt zorg thuis georganiseerd. Beeldbellen wordt bijvoorbeeld een vast onderdeel van ons zorgaanbod, zodat u alleen nog naar het ziekenhuis hoeft als dat echt nodig is. Dat is fijn, want voor veel patiënten is het lastig om naar het ziekenhuis te komen, bijvoorbeeld omdat ze afhankelijk zijn van mantelzorgers, of het (financieel) lastig is om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Zorg thuis, met laagdrempelig contact en goede bereikbaarheid, is op deze manier vaak de beste zorg.

Dit betekent dat we nadenken over zorg verlenen buiten ons ziekenhuis. Dit doen we al vanuit onze servicepunten, maar we denken ook aan het bieden van zorg op andere plekken, bijvoorbeeld bij huisartsen en in verpleeghuizen. Zo dragen we bij aan zo min mogelijk (reis)bewegingen: Veel patiënten hoeven niet meer naar het ziekenhuis te komen: een kleine groep zorgverleners komt naar de patiënt. Daarmee zijn we opnieuw dichtbij. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informatie voor patiënten

 

  • Wanneer bent u aan de beurt?

Per maandag 18 mei bieden we nog meer reguliere, normale zorg aan. Afspraken zijn niet altijd meer in het ziekenhuis, maar kunnen bijvoorbeeld ook via beeldbellen plaatsvinden. Door het coronavirus wachten veel patiënten al lang op hun afspraak op de polikliniek. Omdat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen, bepalen onze artsen in goed overleg welke patiënten wanneer gezien kunnen worden. U hoeft hierover niet zelf contact met ons op te nemen, wij nemen contact met u op zodra uw afspraak kan doorgaan.


  • Voorafgaand aan uw bezoek aan de polikliniek

Voorafgaand aan uw bezoek aan de polikliniek ontvangt u een flyer met de belangrijkste informatie over uw bezoek aan het ziekenhuis. Ook bellen we u, 24 tot 48 uur voor uw bezoek, om een aantal dingen met u te bespreken. We vragen onder andere of u last heeft van gezondheidsklachten, zoals hoesten, neusverkoudheid, keelpijn, koorts, reuk- / smaakverlies, en / of diarree, of u contact heeft gehad met een corona-patiënt of huisgenoten heeft die in thuisisolatie zijn. Aan de hand van deze vragen wordt bepaald of uw afspraak in het ziekenhuis door kan gaan. Als uw afspraak wordt geannuleerd, wordt u op een ander moment opnieuw gebeld.

 

  • De dag van uw afspraak

We vragen u om zonder begeleiding naar het ziekenhuis te komen als dat mogelijk is. Alleen als dit vooraf met de polikliniek is afgesproken, mag u een begeleider meenemen naar uw afspraak. Kom niet te vroeg, sowieso niet eerder dan 5 minuten voor uw afspraak. De kiosk en het restaurant zijn gesloten. Onze busjes rijden momenteel niet van het parkeerterrein richting de hoofdingang. Als u slecht ter been bent, kunt u zich laten afzetten bij de Smok & Vot bij de hoofdingang.

U betreedt het ziekenhuis niet door de draaideur, maar door de deur daarnaast. De draaideur wordt gebruikt als uitgang. Bij binnenkomst in het ziekenhuis ziet u overal markeringen op de vloer. Die helpen u bij het houden van 1,5 meter afstand tot anderen. Houdt u hier alstublieft rekening mee. Ook zijn er verschillende plekken waar u uw handen kunt desinfecteren. We stellen u opnieuw een paar vragen, om zeker te weten dat u veilig naar binnen kunt. Vervolgens kunt u zich aanmelden bij de aanmeldzuilen. Uiteraard reinigen we de aanraakschermen regelmatig en vindt u ook daar desinfectiemateriaal.

Heeft u een afspraak op de poli Oogheelkunde? Ook dan gaat u via de hoofdingang naar binnen. Nadat u de vragen heeft beantwoord, krijgt u een zogenaamde groene kaart waarmee u naar uw afspraak kunt.

 

  • Naar uw afspraak

In het ziekenhuis brengen we looproutes aan zodat u veilig naar uw afspraak op de polikliniek kunt. Op bepaalde plekken is bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer. Ook de balies, wachtruimtes en spreekkamers zien er anders uit dan normaal. Op de grond zijn markeringen aangebracht, in de wachtruimtes zijn beschermingsmiddelen aanwezig en er zijn stoelen weggehaald of afgeplakt zodat patiënten op veilige afstand van elkaar kunnen wachten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Informatie voor bezoek & begeleiding

 

Begeleiding naar een afspraak

 

  • Begeleiding naar een afspraak op de polikliniek

Patiënten met een afspraak op de polikliniek wordt gevraagd om alleen naar het ziekenhuis te komen. Begeleiding voor mentale of fysieke steun is alleen toegestaan als hiervoor vooraf toestemming is gegeven door de polikliniek. Is er geen toestemming? Dan mag u als begeleider niet mee het ziekenhuis in. U kunt de patiënt afzetten bij de Smok & Vot bij de hoofdingang.

 

  • Begeleiding naar de Spoedeisende Hulp

Begeleiding op de Spoedeisende Hulp is niet toegestaan.

 

  • Begeleiding naar een bevalling

Bij een bevalling mag in principe, naast de partner, 1 extra begeleider aanwezig zijn als dat gewenst is. Dit geldt zowel voor een poliklinische bevalling als voor een bevalling met medische indicatie bij de gynaecoloog (klinische bevalling). Tijdens de bevalling kan er een situatie ontstaan waarbij de 1,5 meter regel in het geding komt. We vragen dan om begrip voor het feit dat mogelijk één begeleider minder wordt toegestaan.


Bezoek aan een patiënt

 

  • Bezoek aan een patiënt in het ziekenhuis

Patiënten mogen één keer per dag één bezoeker ontvangen binnen de aangepaste bezoektijden tussen 17.00 - 19.00 uur.

 

  • Bezoek aan een patiënt op de IC

Patiënten op de IC mogen één keer per dag één bezoeker ontvangen.

 

  • Bezoek aan een kraamvrouw

Een kraamvrouw mag één keer per dag één bezoeker ontvangen binnen de aangepaste bezoektijden tussen 17:00 en 19:00 uur. De partner van de kraamvrouw mag 24/7 op bezoek komen. Wanneer de partner er is, mag er dus geen ander bezoek komen. 

 

  • Bezoek aan een kind

Overdag en ’s avonds mogen er maximaal 2 personen bij het kind aanwezig zijn, gezamenlijk of afwisselend. ’s Nachts mag er één persoon bij het kind blijven slapen.

 

  • Bezoek aan een corona-patiënt

Maximaal één keer per dag één bezoeker (in overleg met de verpleegafdeling). Als de bezoeker de afgelopen 14 dagen onbeschermd contact heeft gehad met iemand die positief getest is voor corona, dan moet de bezoeker een mondneusmasker dragen. Als de bezoeker zelf klachten heeft die gerelateerd kunnen zijn aan corona, kan het bezoek niet plaatsvinden. Bij een ernstig zieke patiënt, vindt er in deze situatie overleg met hoofdbehandelaar plaats.


Nieuwsoverzicht
Complementary Content Deferred Modules
${loading}
Deferred Modules