Ommelander Ziekenhuis vervangt transformatoren - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis gaat haar 5 transformatoren (trafo’s) vervangen. Nieuwe trafo’s zijn noodzakelijk om beter aan te sluiten bij de spanning van de energieleverancier. De werkzaamheden vinden plaats tussen 25 juni en 18 juli. Deze zullen op verschillende dagen zorgen voor extra drukte op het parkeerterrein en het plein voor de hoofdingang. Om de hinder voor patiënten en bezoekers zo veel mogelijk te beperken worden extra verkeersregelaars ingezet om het auto- en taxiverkeer te begeleiden. Daarnaast is een extra 6 persoonsbusje beschikbaar om patiënten en bezoekers naar de hoofdingang en het parkeerterrein te vervoeren.

In de ontwerpfase van de bouw van het ziekenhuis zijn afspraken gemaakt over de spanning die het ziekenhuis van de energieleverancier ontvangt en daarop zijn de huidige trafo’s ingericht. Bij recente metingen is naar voren gekomen dat er sprake is van een hogere spanning. De huidige trafo’s kunnen deze hogere spanning aan omdat er veiligheidsmarges zijn ingebouwd. Dit betekent dat de interne energievoorziening stabiel en veilig is. Echter de hogere spanning zorgt voor een kortere levensduur van de trafo’s en de daarop aangesloten ziekenhuisapparatuur. Daarom is besloten om de trafo’s te vervangen.

Gedurende de werkzaamheden zet het ziekenhuis drie extra noodaggregaten in waarvan er twee tijdens de vervanging van de trafo’s de stroomvoorziening aan het ziekenhuis overnemen en er één stand-by staat.

Werkzaamheden

Op dinsdag 25 juni a.s. starten de werkzaamheden met het opbouwen van een hijskraan aan de achterzijde van het ziekenhuis. De hijskraan is nodig voor het transporteren van de trafo’s naar het dak. Het vervangen van de trafo’s gebeurt in fases op een aantal dagen in juli. De werkzaamheden vinden grotendeels plaats achter op het ziekenhuisterrein en in de technische ruimtes op het dak. Tussen 15-18 juli vinden de afbouw, afvoer- en opruimwerkzaamheden plaats. Daarvoor wordt weer een hijskraan ingezet.

Er worden voorzieningen getroffen om de overlast van het op- en afbouwen van de hijskraan en het (ver)plaatsen van de noodstroomaggregaten zoveel mogelijk te beperken. Zo zullen verkeersregelaars het autoverkeer op het terrein begeleiden en wordt een extra 6-persoonbusje voor vervoer tussen hoofdingang en parkeerterrein ingezet.
Van het vervangen van de trafo’s op de verschillende dagen in juli zullen patiënten en bezoekers nauwelijks tot geen overlast ondervinden. Mogelijk zal een lichte dieselgeur of een zacht brommend geluid van de noodaggregaten opgemerkt worden.

Continuïteit van zorg

De ziekenhuiszorg zal op de dagen waarop de werkzaamheden plaatsvinden verlopen volgens de normale planning. De extra aggregaten zorgen voor de continuïteit in stroomvoorziening. Daarnaast is een uitvoerig draaiboek opgesteld en worden de werkzaamheden uitgevoerd door bedrijven die veel ervaring hebben met het vervangen van trafo’s. Tijdens de werkzaamheden zal het ziekenhuisterrein extra beveiligd worden.