Ommelander Ziekenhuis tilt borstkankerzorg naar hoger niveau - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. Dit keer vertelt Jamila Zeinstra, radioloog, over de aanschaf en het gebruik van twee nieuwe mammografiesystemen.

Radioloog Jamila Zeinstra staat bij een nieuw mammografiesysteem.

Borstkankerzorg is een van de speerpunten van het Ommelander Ziekenhuis. Dit jaar kreeg het ziekenhuis opnieuw het roze lintje voor patiëntgerichte zorg van de Borstkankervereniging Nederland. Met twee nieuwe mammografiesystemen van Siemens wordt onderzoek nog nauwkeuriger én verhogen we het patiëntcomfort.

Onderzoek en uitslag

Bij een vermoeden van borstkanker is het voor de patiënt ontzettend belangrijk zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben. “In ons ziekenhuis doen we daar alles aan”, zegt radioloog Jamila Zeinstra. “Je kunt binnen 24 uur terecht voor onderzoek. En binnen 24 uur na het onderzoek krijg je de uitslag. Voorwaarde is wel dat de beelden die tijdens het onderzoek zijn gemaakt, ook echt uitsluitsel geven. En juist bij borstonderzoek is dat helaas niet altijd het geval. Zelfs voor de meest ervaren arts zijn mammografiefoto’s soms lastig te interpreteren. Afwijkingen zijn niet altijd zichtbaar op de foto. Het kan ook zijn dat er wel een afwijking lijkt te zijn, maar dat die er niet is.”

Meer duidelijkheid met tomografie

"Als er twijfel is, was tot nu toe een aanvullend onderzoek nodig: een MRI of een tweede mammografie na verloop van tijd. Allebei vervelend voor de patiënt, die langer moet wachten op de uitslag. Dankzij de twee nieuwe mammografiesystemen kan die onzekerheid voortaan vaak voorkomen worden. De nieuwe systemen zijn uitgerust met tomografietechniek; per millimeter wordt een dwarsdoorsnede van de borst gemaakt. In plaats van één samengestelde foto heeft de arts dus van elk ‘plakje’ van de borst een aparte foto, waar hij of zij doorheen kan scrollen. Daarmee wordt de kans op een onjuiste diagnose een stuk kleiner.”

Biopsie met meer zekerheid

Tijdens het onderzoek kan de radioloog kleine verkalkingen tegenkomen, die kunnen wijzen op (beginnende) borstkanker. In dat geval wordt nog tijdens hetzelfde onderzoek een stukje weefsel weggenomen voor analyse in het laboratorium. Ook daarbij kan tomografie worden ingezet. Zo is de kans groter dat de radioloog de verdachte plek kan terugvinden en de biopsie in één keer goed gaat. Om zeker te weten dat het juiste weefsel is weggehaald, wordt dit nog tijdens het onderzoek apart gefotografeerd.

“Een belangrijke verbetering is dat we dat voortaan kunnen doen terwijl de borst nog in de compressie zit. Als mocht blijken dat we meer materiaal moeten weghalen, dan kan dat nu in één moeite door. Vroeger moest daar een nieuwe afspraak voor worden gemaakt.”

Meer patiëntcomfort

Niet alleen de kwaliteit van het onderzoek is toegenomen, de nieuwe opstelling verhoogt ook het patiëntcomfort. Speciale verlichting (mood lighting) en de hele inrichting van de ruimte is gericht op een ontspannen, vriendelijke sfeer. Een speciaal ontworpen stoel zorgt ervoor dat de patiënt in een comfortabele houding kan zitten of liggen, die tegelijkertijd optimaal is voor het onderzoek.

“Uiteraard blijft borstkankeronderzoek vervelend, met name vanwege het comprimeren van de borst. Aan die compressie ontkomen we voorlopig niet, maar deze systemen geven niet standaard iedereen dezelfde druk. Ze houden zelf bij of verdere compressie zinvol is voor een optimale foto. Je kunt er dus van op aan dat er niet verder wordt gedrukt dan strikt noodzakelijk. De nieuwe systemen en vooral de
tomografietechniek, tillen borstkankeronderzoek naar een hoger plan. Uit vakliteratuur en onderzoekenblijkt dat de kans op een goede diagnose een stuk groter wordt. Het is dan ook een prachtige manier om vrouwen in deze regio dichtbij huis, zorg van heel hoge kwaliteit te kunnen bieden!”