Ommelander Ziekenhuis houdt vragenuur over het donorregister - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Laat ik me registeren in het donorregister of toch maar niet? Dit is een actuele vraag met het oog op de invoering van de nieuwe donorwet komend jaar.

Donorcoördinator Jikke de Vries zit in een kantoorruimte achter de pc

Vanaf 1 juli 2020 komt iedereen die geen actie onderneemt in het landelijke donorregister te staan met de aantekening ‘geen bezwaar’. Wat betekent dit eigenlijk precies en welke keuzes zijn er mogelijk als men zich laat registreren? Tijdens de Donorweek, met dit jaar extra aandacht voor het donorregister, beantwoordt donatiecoördinator Jikke de Vries van het Ommelander Ziekenhuis Groningen vragen over dit onderwerp op Facebook. Op dinsdag 22 oktober tussen 16.00 en 17.00 uur zit zij klaar om alle vragen te beantwoorden.

Tijdens het vragenuur kunnen vragen worden gesteld op de Facebookpagina van het Ommelander Ziekenhuis via privéberichten of via openbare reacties. Houd er bij uw keuze rekening mee dat openbare reacties voor iedereen zijn te lezen/zichtbaar zijn. De donatiecoördinator beantwoordt hier live de vragen en geeft uitleg over de verschillende opties bij het vastleggen van de keuze wel of niet doneren (toestemming geven, bezwaar maken, keuze laten aan de nabestaanden of aan één specifieke persoon). Een laagdrempelige manier om meer te weten te komen over het donorregister!

Donorregister

In de Donorweek 2019, van 21 tot 28 oktober, wordt er door heel Nederland aandacht besteed aan het belang van orgaan- en weefseldonatie. Bij vrijwel ieder overlijden wordt met nabestaanden gesproken over orgaan- of weefseldonatie, maar deze vraag komt voor de meeste nabestaanden vrij onverwacht. De extra aandacht voor het donorregister tijdens deze jaarlijkse campagne in oktober moet leiden tot meer bewustzijn bij mensen over donatie. “Het is belangrijk dat mensen hun keus vastleggen. Het gaat er niet om wat je invult, maar dát je iets invult”, aldus donatiecoördinator De Vries.

Weefseldonatie

De meeste aandacht gaat over het algemeen uit naar orgaandonatie, terwijl weefseldonatie acht keer zo vaak voorkomt( landelijk ca. 300 respectievelijk 2400 donoren). Orgaandonatie is slechts mogelijk in zeer specifieke gevallen, maar van de mensen die overlijden voor hun 86e komt meer dan de helft in aanmerking om weefsels te doneren. De meest voorkomende weefsels die worden gedoneerd zijn huid en ogen (hoornvliezen). Mensen die overlijden voor hun 65e kunnen ook hartkleppen en/of een deel van hun botten afstaan.

Wilsonbekwaamheid

Tijdens het vragenuur op Facebook kunnen ook vragen worden gesteld over donatie bij wilsonbekwaamheid. Personen die wilsonbekwaam zijn (kinderen jonger dan 12 jaar of ouderen met dementie) mogen wettelijk hun wil over orgaan- en weefseldonatie niet vastleggen. In de nieuwe wet verandert dit; met ingang van 1 juli 2020 mag de wettelijk vertegenwoordiger (ouder, voogd, bewindvoerder) namens de wilsonbekwame persoon een keuze invullen in het donorregister. De keuze van een wilsonbekwame persoon die is vastgelegd op een moment dat hij/zij nog wilsbekwaam was, is wel geldig. Dit blijft in de nieuwe donorwet onveranderd.