Nog beter voorbereid op afspraken met Mijn Ommelander - Ommelander Ziekenhuis Groningen

In juni 2018 werd het patiëntenportaal Mijn Ommelander gelanceerd. Patiënten van het Ommelander Ziekenhuis kunnen in Mijn Ommelander hun afspraken en uitslagen bekijken en hun persoonlijke gegevens bekijken en deels wijzigen. Een digitaal patiëntenportaal past helemaal in een tijd waarin steeds meer mensen zaken online regelen.

Adviseur patiëntenparticipatie en -communicatie Dennis de Vries

Het Ommelander Ziekenhuis vindt het belangrijk dat patiënten inzage hebben in hun gegevens, afspraken en medisch dossier. “Dankzij online inzicht in de eigen medische gegevens, kan een patiënt zich (nog) beter voorbereiden op een gesprek, is hij beter geïnformeerd over zijn gezondheid en stimuleren we de regie over het eigen zorgproces. Zorgverleners kunnen een patiënt verwachten die beter in staat is om mee te denken en beslissen in behandeltrajecten”, vertelt adviseur patiëntenparticipatie en –communicatie Dennis de Vries.

Betere voorbereiding

“Dankzij een betere voorbereiding kan je gesprek met een zorgverlener korter worden en daarnaast is het fijn dat je na je gesprek een uitslag kunt teruglezen. Soms denk je namelijk dat je iets goed hebt onthouden maar was het toch net even anders. Daarnaast is het fijn dat patiënten hun afspraken in Mijn Ommelander kunnen zien, omdat we op die manier iets minder afhankelijk zijn van de postverzending. Een brief over een afspraak kan vertraging oplopen of zelfs verkeerd worden bezorgd of zoek raken”, vertelt adviseur patiëntenparticipatie en –communicatie Dennis de Vries.

Op dit moment is Mijn Ommelander nog niet voor alle patiënten van het Ommelander Ziekenhuis toegankelijk. Alleen patiënten van  16 jaar en ouder kunnen inloggen in het patiëntenportaal. “Op een later moment wordt het ook mogelijk om in te loggen voor kinderen jonger dan 16 jaar of als gemachtigde voor een andere patiënt. Patiënten kunnen inloggen via de rode knop ‘Mijn Ommelander’ op onze website. Inloggen gaat via DigiD met extra sms-controle of met de DigiD-app.”, legt De Vries uit.

Aantal bezoekers

Dat er onder de patiënten van ons ziekenhuis behoefte is aan een omgeving waarop ze hun medische gegevens kunnen bekijken, blijkt uit het aantal bezoekers van Mijn Ommelander. Op dit moment bezoeken per maand ongeveer 7.000 mensen Mijn Ommelander, waarvan ongeveer 3.000 unieke gebruikers. De bezoekersaantallen vertonen een stijgende lijn, veroorzaakt door de nieuwe onderdelen die zijn toegevoegd.

Mijn Ommelander is de digitale weergave van het elektronisch patiëntendossier (EPD) van het ziekenhuis. Bepaalde gegevens uit het EPD zijn zichtbaar voor een patiënt als deze is ingelogd met DigiD. Als je inlogt, zie je als patiënt dus (een deel van) de gegevens zoals deze zijn vastgelegd in het dossier.

Gegevens in Mijn Ommelander

Maar welke gegevens zijn er dan allemaal te zien in Mijn Ommelander? De Vries: “In Mijn Ommelander staan afspraken die een patiënt in ons ziekenhuis heeft en de persoonlijke gegevens van de patiënt die hij deels kan wijzigen. “

“Daarnaast ziet de patiënt delen van het medisch dossier, zoals de tekstuele uitslagen van onderzoeken, brieven tussen zorgverleners, behandelafspraken tussen patiënt en zorgverlener en informatie over de gezondheid van de patiënt. Onder dit laatste vallen bijvoorbeeld allergieën, medische hulpmiddelen en implantaten. De brieven en uitslagen laten we met een vertraging van 6 werkdagen zien. Dit doen we om patiënten te beschermen. Het kan namelijk zijn dat de zorgverlener de uitslagen nog niet heeft beoordeeld. We raden patiënten aan om niet zelf conclusies te trekken, dit geven we in Mijn Ommelander expliciet aan als je het medisch dossier wil inzien. De informatie kan zorgen of vragen oproepen.”

Constant in ontwikkeling

Uiteraard is Mijn Ommelander constant in ontwikkeling. “Samen met patiënten bepalen we in de vorm van een klankbordgroep welke onderdelen we toevoegen en hoe Mijn Ommelander eruit ziet. In de toekomst wordt het voor een patiënt mogelijk om zelf afspraken te maken, wijzigen of annuleren in Mijn Ommelander. Dit betekent dat een patiënt een afspraak kan maken op een dag en tijd die het beste uitkomt en dat hij niet meer hoeft te bellen om een afspraak te verplaatsen als deze is ingepland op een moment dat het niet uitkomt. Daar willen we ook graag het sturen van reminders aan koppelen, zodat patiënten een dag van tevoren een melding krijgen over hun afspraak in het ziekenhuis”.

“Op deze manier willen we voorkomen dat een afspraak over het hoofd wordt gezien. Ook worden steeds meer onderdelen van het medisch dossier getoond en willen we vragenlijsten en folders via het portaal gaan aanbieden. In dat laatste geval hoeven we minder papier te gebruiken wat beter is voor het milieu. Binnenkort komt de Mijn Ommelander app beschikbaar, dat vind ik persoonlijk een mooie toevoeging voor patiënten die altijd en overal Mijn Ommelander bij de hand willen hebben. In de app kun je voorlopig je afspraken, je persoonlijke gegevens en de locatie- en contactgegevens van ons ziekenhuis inzien, in de toekomst zie je hier ook delen van je medisch dossier”, besluit de Vries.

Heb je zelf nog wensen of tips over de gebruiksvriendelijkheid van Mijn Ommelander? Laat het ons weten via mijnommelander@ozg.nl.