Nieuwe voorzitter voor cliëntenraad Ommelander Ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

De cliëntenraad van het Ommelander Ziekenhuis Groningen is volop in beweging. Nieuwe leden hebben zitting genomen in de cliëntenraad en met Hans Alderkamp is er onlangs een nieuwe voorzitter aangetreden. We vroegen hem naar zijn eerste indrukken.

Nieuwe voorzitter van de clientenraad, Hans Alderkamp, staat voor de hoofdingang van het Ommelander Ziekenhuis.

“Ik werk graag met mensen”

Als afgestudeerd historicus heeft Hans Alderkamp (70) vooral sociaaleconomisch en maatschappelijke functies gehad. Zo is Hans bijvoorbeeld coördinator geweest van een vluchtelingenorganisatie en onafhankelijk cliëntenondersteuner voor het FNV zorgactiepunt. Hans vertelt: “Ik werk graag met mensen. Op dit moment ben ik voorzitter van de cliëntenraad van woonzorgcentrum Mercator en tot 1 augustus was ik lid van de cliëntenraad van de maatschappelijke werkgroep Werk en Inkomen van de Gemeente Groningen.”

Bevlogen en betrokken

De rol van voorzitter van de cliëntenraad van het Ommelander Ziekenhuis is voor Hans een mooie uitdaging. Hij vindt in de cliëntenraad gelijkgestemden: “Een mooie uitdaging op een inhoudelijk nieuw terrein. De bevlogenheid en betrokkenheid van deze cliëntenraad vind ik mooi. De mensen snappen voor wie ze er zitten: niet alleen voor zichzelf, maar voor alle patiënten. In de ziekenhuisorganisatie proef ik een gemoedelijke sfeer. Door de kleinschaligheid en het open karakter zie je dat mensen elkaar kennen en plezier hebben in hun werk.” Hans ziet zeker mogelijkheden om de belangen van de patiënten zo goed mogelijk te behartigen. Zo vertelt hij: “Ondanks dat ik nog in de oriëntatiefase zit, wil ik graag voortborduren op het goede werk wat is gedaan door de cliëntenraad. Dat betekent doorgaan om de centrale rol van de patiënt te benadrukken en de bejegening te verbeteren. Met de bejegening bedoelen wij hoe het Ommelander Ziekenhuis met patiënten omgaat, hoe patiënten worden benaderd en hoe het contact is. Een patiënt moet erkend worden als volwaardig mens en als zodanig worden bejegend. Sinds de verhuizing naar Scheemda zijn er goede stappen gemaakt in de bejegening van patiënten, maar er ligt nog voldoende werk.”

Ophalen van ervaringen

Naast de bejegening ziet Hans een kans voor de korte termijn. Zo vertelt hij: “Binnen het ziekenhuis is het uitvragen van ervaringen van patiënten en bezoekers een speerpunt. Er worden tevredenheidsonderzoeken gedaan en binnenkort wordt er weer gestart met spiegelgesprekken. Een spiegelgesprek is een bijeenkomst waarin patiënten tijdens een groepsgesprek vertellen over hoe zij de zorg en dienstverlening hebben ervaren. De patiënten houden de zorgverleners als het ware een spiegel voor. Alles om samen met patiënten tot de beste zorg te komen.”

Vraag om verduidelijking

Hans geeft een inkijk in wat hij belangrijk vindt in zijn rol als belangenbehartiger: “Ik vind dat mensen inzicht en inspraak moeten hebben op hun leven en gezondheid. En in de zorg heb je te maken met bejegening en afhankelijkheid. Dat wil ik in mijn rol als voorzitter van de cliëntenraad graag bij de zorgprofessionals voor het voetlicht blijven brengen. Laten we er samen voor zorgen dat het ziekenhuis laagdrempeliger wordt voor patiënten.” Tot slot wil Hans graag nog iets meegeven aan patiënten: “Neem altijd iemand mee naar een gesprek. Sinds corona haar intrede heeft gedaan is het opnemen van een gesprek of het inbellen van een naaste in het gesprek een goed alternatief. Een gesprek met een zorgverlener is altijd spannend, soms onthoud je niet alles of is het niet helemaal duidelijk. Vraag dan gewoon om verduidelijking.”

Eerder vertelde lid van de Cliëntenraad Jan Siegers ook wat hij zo mooi vindt aan deze rol. Meer informatie over onze cliëntenraad vind je hier.