Longarts Remge Pieterman over Stoptober - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Het is Stoptober, de maand waarin veel mensen samen 28 dagen stoppen met roken. Het doel? Helemaal stoppen met roken. Stoppen kan heel lastig zijn, maar we weten dat het kan. Longarts Remge Pieterman vertelt meer over de effecten van roken en geeft tips om succesvol te stoppen.

Al veertien jaar ziet Remge Pieterman patiënten met longproblemen op zijn spreekuur in het Ommelander Ziekenhuis. Remge vertelt: “Het merendeel van onze patiënten op de Polikliniek Longgeneeskunde heeft helaas rook-gerelateerde aandoeningen. Roken kan veel longschade aanrichten. De klachten van onze patiënten worden misschien niet altijd direct veroorzaakt door het roken, maar ze worden wel erger door roken. Bij COPD of longkanker speelt roken echt een rol. Ook zijn mensen die roken vatbaarder voor longontsteking. Als longarts informeren we daarom altijd naar de rookstatus van onze patiënten.”

Voor onszelf en voor elkaar

Dat er op steeds minder plekken gerookt mag worden, stemt Remge daarom positief. “Je mag op veel plekken niet meer roken. Dat is niet alleen goed om het roken te ontmoedigen, ook is het goed voor de omgeving. Het is bijvoorbeeld bewezen dat de groei van kinderen geremd wordt door meeroken en dat kinderen sneller astma ontwikkelen als er in hun omgeving gerookt wordt. Stop daarom niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van anderen.”

Maar dat stoppen met roken niet gemakkelijk is, is geen geheim. Remge legt uit waarom een rookverslaving zo hardnekkig is: “Een rookverslaving kent eigenlijk twee componenten: de lichamelijke en de geestelijke verslaving. De lichamelijke verslaving houdt in dat je afhankelijk bent van nicotine. Op het moment dat je stopt met roken, krijg je ontwenningsverschijnselen, je wordt chagrijnig en je lichaam vraagt voortdurend om een sigaret. Omdat roken een gewoonte is die je jezelf hebt aangeleerd, is het ook een geestelijke verslaving”, vervolgt Remge zijn verhaal. “Het vaste moment bij het eerste kopje koffie, de pauze met je collega’s, een sigaret na de maaltijd. Noem maar op, het zijn veel vaste momenten waar je helemaal niet bij stilstaat.”

Samen staan we sterk

Hoe stop je nou met roken? Remge vertelt: “Wij zien dat de motivatie van onze patiënten het belangrijkste is. De patiënt moet zelf willen stoppen met roken. Als longartsen van het Ommelander Ziekenhuis geven we onze patiënten inzicht over het roken en welke schadelijke gevolgen dit heeft. Daarnaast motiveren we patiënten voor een stoppoging.  Er zijn verschillende hulpmiddelen om te stoppen met roken, zoals gespreksvoering, medicatie, maar ook acupunctuur. Je huisarts is ook een goed beginpunt als je begeleiding wilt bij het stoppen met roken. En er zijn zelfs telefoonlijnen waar je naar toe kunt bellen, als het stoppen even heel moeilijk is.”

“De lichamelijke verslaving is vaak snel voorbij. De geestelijke verslaving kost meestal meer moeite. Zoek daarom afleiding op moeilijke momenten, ga een stukje wandelen of fietsen. Wat ook helpt is om samen te stoppen. Met je partner, met een collega of bijvoorbeeld met een vriend of vriendin. Vraag tips aan anderen en leer van elkaar. Stop je alleen? Schaam je dan vooral niet om te zeggen dat je het moeilijk vindt, wees er eerlijk over. Stoppen met roken is niet eenvoudig, praat er met iemand over. Samen staan we sterk”, sluit Remge af.