Vrijwilliger Hillie Gernaat: “Je krijgt meestal een glimlach en daar doe je het voor!” - Ommelander Ziekenhuis Groningen

In het Ommelander Ziekenhuis werken tientallen vrijwilligers, bijvoorbeeld als gastheer of –dame of als chauffeur op de bus die patiënten van de parkeerplaats naar de ingang brengt en andersom.

Vrijwilliger voor het Ommelander Ziekenhuis Groningen: Hillie Gernaat

Hillie Gernaat (71) is één van deze vrijwilligers en is iedere vrijdagochtend als gastdame aan het werk.

Dankbaar werk
Hillie werkte tot ze 63 jaar werd als verzorgster in het bejaardentehuis Nieuw Vredenhoven in Scheemda. Hillie: “Toen ik een tijdje thuis zat, miste ik de mensen zo. Ik wilde graag weer iets doen. Ik kan niet stil zitten. Toen heb ik me opgegeven als vrijwilliger in het voormalige Lucas Ziekenhuis in Winschoten. En dat doe ik nog steeds, maar dan in Scheemda. Iedere vrijdagmorgen werk ik als gastvrouw in het Ommelander Ziekenhuis. Mijn man zit iedere woensdagochtend als chauffeur op de bus bij het ziekenhuis. Naast het vrijwilligerswerk in het ziekenhuis, doe ik ook vrijwilligerswerk in Nieuw Vredenhoven, waar ik voorheen werkte. Daar help ik op de dagopvang en bij activiteiten.”

Voor 8.00 uur beginnen
De gastheren en –dames bij de entree beginnen iedere werkdag om 8.00 uur. “Mijn man brengt en haalt me altijd. Er zijn nog twee echtparen die als vrijwilliger in het Ommelander Ziekenhuis werken. Het vrijwilligerswerk bevalt mijn man en mij allebei heel goed. Als gastheer of gastdame beginnen we eigenlijk om 8.00 uur, maar ik ben er altijd om 7.30 uur. Dan vul ik de handgel en de mondneusmaskers bij en als ik klaar ben, komen ook de andere twee vrijwilligers. We drinken een kop koffie en gaan aan de slag.”

Waardering
Hillie en de andere gastheren en -dames helpen patiënten met aanmelden. Ook begeleiden ze patiënten en bezoekers naar de juiste plek in het ziekenhuis. Hillie: “Als mensen het ziekenhuis binnenkomen, begroeten we ze. We maken ze wegwijs als dat nodig is en soms spreken we mensen aan, bijvoorbeeld om een mondneusmasker te dragen. Bezoekers en patiënten hebben soms wel wat anders aan hun hoofd. Dat snap ik heel goed! We maken in ons werk van alles mee. Zo was er een aantal weken geleden een meneer die goed nieuws had gekregen. Hij wilde graag een gebakje kopen. Dus heb ik hem naar de kiosk gebracht. Hij zei: mevrouw, ik vind het zo lief, mag ik u ook een gebakje aanbieden? We krijgen regelmatig complimenten. Mensen waarderen de service in het ziekenhuis merk ik.”

“Dat zit van kleins af aan al in me.”
Naast mensen de weg wijzen, gebeurt het ook dat mensen emotioneel zijn en zich geen raad weten. Hillie: “Dan praat ik met ze. Ik kan goed met mensen praten. Dat zit van kleins af aan al in me. Maar als ik naar huis ga, ben ik alles weer vergeten en denk ik er niet meer over na. Ik heb 31 jaar in de zorg gewerkt en in die tijd heb ik natuurlijk veel meegemaakt. Dat wil je niet allemaal onthouden. Iedere vrijdag verheug ik me er op dat ik weer naar het ziekenhuis mag. We hebben een leuke groep vrijwilligers. Het is heel leuk om samen mensen te helpen. Je krijgt meestal een glimlach en daar doe je het voor!”