Ik ben niet van het opgeheven vingertje - Ommelander Ziekenhuis Groningen

“Een gezond assortiment aanbieden waaruit bezoekers en patiënten een momentje van comfort kunnen halen en bijdragen aan een sneller herstel door patiënten op een positieve manier bewust te maken van het effect van gezonde voeding. Dat is wat ik wil bereiken bij het Ommelander Ziekenhuis. Daarnaast wil ik het restaurant een huiskamerfunctie geven, zodat het een ontmoetingsplek wordt. Een plek waar bezoekers en patiënten samenkomen om wat te nuttigen in een ontspannen sfeer. Patiënten moeten hiervoor hun bed uitkomen, dus het stimuleert tegelijkertijd de mobiliteit. Het liefst wil ik natuurlijk dat de coronamaatregelen de kast in kunnen, maar dat kan nu eenmaal (nog) niet.”

Hoofd Voeding en Klantcontact Linda Bodewes staat in het restaurant van het Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het belang van gezonde voeding

“Voeding is erg belangrijk voor je gezondheid. Na een operatie heb je bijvoorbeeld extra voedingstoffen nodig om aan te sterken. Het herstel gaat sneller als je gezond eet en kiest voor producten met de juiste voedingswaarden. Zo wordt een goede spiermassa opgebouwd door eiwitten. Dat is echt van wezenlijk belang. Voor patiënten met overgewicht speelt goede voeding ook een cruciale rol. Je hoeft het niet meteen te doen met een blaadje sla, maar met een goed gebalanceerd en gevarieerd menu. Gezond eten kan zeker lekker en leuk zijn. Hiervoor werken we  als afdeling samen met de afdeling diëtetiek en de verpleging.”

Bewustwording en intrinsieke motivatie

“Ik wil bezoekers en patiënten stimuleren om gezond te eten. Dit werkt niet als je ze met een opgeheven vingertje aanspreekt. Ik wil op een positieve en prikkelende manier informeren, om de bewustwording te verhogen en hopelijk slechte eetgewoontes te veranderen. We kijken naar de lange termijn. Zo hebben we onlangs een nieuw voedingsconcept voor patiënten geïntroduceerd: een à la carte menu, bestaande uit veel keuze in maaltijden én uitleg over voedingsproducten. Zodat de patiënt bewust wordt van de effecten van gezonde voeding en zelf kan kiezen om beter te gaan eten. We geven dus veel regie aan de patiënt. We betrekken niet alleen de patiënt in dit proces, maar de hele familie eromheen. Daarom willen we ook in de kiosk, catering en restaurant een gezondere leefstijl doorvoeren.”

Wel of geen saucijzenbroodje?

“Een gezondere leefstijl hoeft niet per se te betekenen dat we het saucijzenbroodje in de ban gaan doen. We weten dat het saucijzenbroodje geliefd is onder de bezoekers. We kijken naar andere manieren om het wat gezonder te maken, zoals de indeling van de kiosk waarbij de nadruk komt te liggen op gezonde producten. Vooraan de fruitsalades en sandwiches en achteraan de saucijzenbroodjes. Langzamerhand zullen we gaan kijken naar alternatieven voor snacks. Daar moeten we binnen het ziekenhuis over hebben en gaan we met elkaar verkennen. Dit doen we stapje voor stapje. Uiteindelijk zou ik het heel leuk vinden om een app voor het ziekenhuis te ontwikkelen met een menu met tips over voeding of om dit te integreren in het patiëntenportaal Mijn Ommelander. Zo kun je ervoor zorgen dat gezonde voeding nóg meer in beeld komt: via de kiosk, de catering, de website en de app.”

Kiosk

“In maart hebben wij de kiosk moeten sluiten om te voorkomen dat bezoekers te lang in het ziekenhuis blijven in verband met het coronavirus. In de polikliniek hebben we geen wachtkamers meer, dus zou het druk worden in de hal en de kans op besmetting te groot. Om bezoekers toch een kopje koffie en comfort te kunnen bieden, hebben we een foodtruck geregeld die voor de ingang staat. Hier kunnen mensen een tosti en koffie bestellen. We hopen wel dat we snel weer met de kiosk van start kunnen gaan. Bijvoorbeeld met een ‘to go’-concept zodat bezoekers in de koude periode niet met lege handen staan. Ook hebben we net een pilot gedraaid waarbij we met een klein assortiment en disposables werken. We zijn er hard mee bezig!”