Het Ommelander Ziekenhuis gaat niet-corona zorg uitbreiden - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Het Ommelander Ziekenhuis gaat de noodzakelijke en poliklinische zorg uitbreiden. Aanleiding hiervoor is dat het aantal patiënten met corona op de Intensive Care en de verpleegafdelingen lager is dan verwacht.

Vanwege de corona uitbraak heeft het Ommelander Ziekenhuis medio maart de zorg anders ingericht.  Hierdoor ontstond er ruimte om zorg aan patiënten met corona te leveren én om acute zorg te blijven leveren. Om dit mogelijk te maken is veel andere zorg uitgesteld en zijn afspraken geannuleerd. We zijn in samenwerking met de andere noordelijke ziekenhuizen nu zo ver dat we de reguliere zorg weer stap voor stap kunnen opstarten. Wat houdt dit in?

Snelle oproep

Patiënten die snel gezien en geholpen moeten worden, zullen als eerste opgeroepen worden. Bij het bepalen van wie hiervoor in aanmerking komen, wordt gekeken naar de landelijke criteria van de Nederlandse Zorg Autoriteit. Het zal hierbij in eerste instantie vooral gaan om de oncologische zorg en mensen met verergerende klachten. Wij gaan patiënten die hiervoor in aanmerking komen zelf bellen.

Zorg per telefoon of mail

Vervolgens zal per medio mei de noodzakelijke poliklinische zorg weer worden opgestart, binnen de mogelijkheden van de veiligheidscriteria van infectiepreventie.  Als de afspraak van patiënten in het ziekenhuis doorgaat zullen zij hierover geïnformeerd worden. Een groot deel van de poliklinische afspraken zal echter eerst nog via telefoon of mail plaatsvinden. Op deze manier wordt het aantal patiëntbewegingen in het ziekenhuis beperkt.

Afspraak in het ziekenhuis

Als de poliklinische afspraak alleen in het ziekenhuis kan plaatsvinden, zullen hierbij veiligheidsmaatregelen getroffen worden om anderhalve meter afstand te kunnen garanderen. Wachtkamers, looproutes en ingangen zullen hier nog meer op aangepast worden. Alle patiënten die naar het ziekenhuis komen, wordt vooraf gevraagd naar klachten die mogelijk te maken hebben met het coronavirus. Op basis daarvan kan het zijn dat het ziekenhuis een test afneemt.

Samenwerking met de andere ziekenhuizen

De noordelijke ziekenhuizen werken tijdens deze coronacrisis intensief samen, zowel in de voorbereidende fase als bij het opnemen van coronapatiënten. Ook vindt er nauwe onderlinge afstemming plaats met het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ). De ziekenhuizen uit Groningen en Drenthe zijn overeengekomen dat nieuwe IC-coronapatiënten naar de intensive care afdelingen van het UMCG en het Martini Ziekenhuis worden gebracht. Het Ommelander Ziekenhuis houdt een corona-afdeling en twee gescheiden ingangen bij de Spoedeisende Hulp.