‘Het geluk van een familie geeft zoveel energie’ - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Kinderarts Margot Boeve en kinderverpleegkundigen Monique van Os en Alies Flobbe zetten zich ook in hun vrije tijd in voor gezinnen. Ze bouwden een aardbevingsbestendig huis in Guatemala! De Eemslander, het streekblad van het Eemsmondgebied, plaatste onlangs hun verhaal.

Kinderarts Margot Boeve en kinderverpleegkundigen Monique van Os en Alies Flobbe helpen in Guatemala

Het drietal aan het werk tijdens het bouwen van een huis in Cambodja. Vanaf links Margot Boeve, Alies Flobbe en Monique van Os.

Delfzijl – “Voor ons is het zo gewoon. Een eigen dak boven je hoofd. Een veilige slaapplek. Maar voor een kansarm gezin in Guatemala is het misschien het grootste geschenk uit hun leven.” Het gevoel dat je niet alleen maar geld doneert, maar ook daadwerkelijk de handen uit de mouwen steekt, is voor Alies Flobbe uit Delfzijl de reden om in januari 2020 mee te helpen aan de bouw van een aardbevingsbestendig huis in Guatemala. Samen met collega’s Margot Boeve en Monique van Os van de kinderafdeling van het Ommelander Ziekenhuis Groningen is dit de tweede keer dat ze bouwen aan een ‘veilig huis’. Vorige keer zat het drietal in Cambodja.

Voor kinderarts Margot Boeve (44) is het zelfs als de derde keer dat ze meehelpt met de bouw van een huis. Eerder zat ze ook al in het Afrikaanse Lesotho. Ze kwam toen met zulke enthousiaste verhalen terug op haar werk, dat ze kinderverpleegkundigen Monique van Os (39) en Alies Flobbe (44) aanstak met haar enthousiasme en gedrieën hielpen ze mee met het bouwen van een huis op palen in Cambodja, in een dorp waar de waterstand af en toe behoorlijk hoog kan zijn.

“Het leuke van de projecten van Habitat for Humanity is dat je het samen met de lokale bevolking doet”, vertelt Alies Flobbe. “Lokale bouwvakkers helpen mee, de buurvrouw kookt onze lunch, de bamboeman zorgt voor de materialen… Voor de mensen in het dorp is het ook belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat je ze daadwerkelijk meehelpt en dat je niet alleen maar geld doneert. Het maakt daarbij ook helemaal niet uit wat je doet. Ik ben uren aan het stenen sjouwen geweest. Maar op een moment doe je dat gewoon. Je krijgt er enorm veel energie van. Het is geweldig om te ervaren hoe je met een gemotiveerde groep in maar een paar dagen een huis ‘op palen’ kunt zetten. Je eigen beslommeringen achter je laten en enkel het geluk van een familie vooropzetten, geeft ongelofelijk veel energie. Met heel veel plezier hebben we niet alleen een huis gebouwd, maar nog belangrijker, gewerkt aan een betere toekomst voor het gezin. Het effect van een huis is meer dan het huis alleen. Dan kun je alleen maar stil zijn als je samen met de toekomstige bewoonster in het nieuwe huis staat. Hun leven én dat van mij is voorgoed veranderd.”

Buiten het daadwerkelijk helpen van de bevolking is het volgens Alies Flobbe ook heel leuk om op deze manier kennis te maken met een land en met haar bevolking. “Het is een mooie manier van reizen. Je leert een land op een andere manier kennen. Veel intenser.” De collega’s van de kinderafdeling wisten ook meteen dat het niet hun laatste bouwreis zou worden. En dus gaat het drietal in januari 2020 naar Guatemala. Maar daarvoor is geld nodig. De deelnemers betalen niet alleen hun reis en verblijf zelf, maar dragen ook bij in de kosten van het project. Alies Flobbe: “Inmiddels zijn we individueel alweer in actie om het sponsorgeld voor de reis naar Guatemala bijeen te krijgen. Zo is er een actie geweest op de Koningsmarkt, een paashaasactie en hebben we in het ziekenhuis een ‘huis gebouwd’ van legoblokken, waarbij mensen een legoblokje konden kopen. Ook ben ik bezig met kaarsen maken. Maar daarnaast volgen nog veel meer acties om geld in te zamelen. We zijn aan het broeden op een gezamenlijke actie voor het bouwproject. Want hoe meer geld we verzamelen, hoe meer mensen geholpen kunnen worden. Het is mooi om met eigen ogen te kunnen zien waar het geld heen gaat. En voor de mensen waarvoor we bouwen, is het zó belangrijk om te voelen dat ze het waard zijn om als groep naar hun land, dorp af te reizen en niet alleen geld te doneren, maar samen de handen uit de mouwen te steken om aan een veilige toekomst te bouwen.”

Kinderarts Margot Boeve: “Hopelijk is iedereen net zo enthousiast als wij dat wij weer gaan bouwen. En wil men ons sponsoren met een bijdrage. Een klein gebaar als steun en dankbaarheid dat wij leven in onze luxe wereld.” Mensen en bedrijven die de drie collegae willen sponsoren kunnen een kijkje nemen op bouwmee.habitat.nl/activiteit/teamcement4.

Bron artikel: De Eemslander