Gratis en makkelijk parkeren - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. De afgelopen periode heeft het ziekenhuis het eigen parkeerterrein nog verder verbeterd. De feedback die vanaf de opening van het ziekenhuis in 2018 is ontvangen, is gebruikt om het parkeerterrein uit te breiden en aan te passen. Veiligheid en een goede bereikbaarheid staan hierbij voorop.

Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de parkeerdruk op het terrein is verminderd en dat patiënten, bezoekers en medewerkers gemakkelijker en veiliger een parkeerplaats voor hun auto  vinden. Bij het Ommelander Ziekenhuis hoeft niet te worden betaald voor het parkeren. Ons ziekenhuis is één van de 8 ziekenhuizen in Nederland waar men gratis kan parkeren. Aan de achterzijde van het gebouw zijn bijna 100 extra parkeerplaatsen voor ziekenhuispersoneel aangelegd. Hiermee is op de grote parkeerplaats voor patiënten en bezoekers extra ruimte gecreëerd. Ook zijn aanpassingen gedaan om het parkeerterrein overzichtelijker te maken. De ‘parkeerstraten’ hebben nummers gekregen om de auto eenvoudiger terug te vinden en de pijlen in het wegdek zijn verwijderd.

Twee delen

Het parkeerterrein bestaat uit een gedeelte voor patiënten en bezoekers en een kleiner deel voor personeel van het ziekenhuis (zie bijgaande plattegrond). De reden hiervoor is dat patiënten en bezoekers zo dicht mogelijk bij de hoofdingang kunnen parkeren. Vanzelfsprekend is de veiligheid van alle gebruikers van het parkeerterrein van het grootste belang. Op dit moment wordt nog steeds regelmatig vlak langs de weg geparkeerd, waardoor overlast en gevaarlijke situaties ontstaan. Om fout parkeren tegen te gaan wordt, indien nodig, op het parkeerterrein gehandhaafd op overtredingen. Daartoe zijn er bij de hoofdingang van het ziekenhuisterrein twee officiële borden geplaatst. Ook is er cameratoezicht aanwezig.

Pendelbusje

De huidige 12 mindervaliden parkeerplaatsen liggen op het entreeplein bij de hoofdingang. Vanwege een grotere behoefte aan mindervaliden parkeerplaatsen zijn er in het verlengde hiervan op het grote parkeerterrein nog 8 extra parkeerplaatsen voor mindervaliden gecreëerd, zo dicht mogelijk bij de hoofdingang (zie ook plattegrond). Wie minder goed ter been is, kan gebruikmaken van een pendelbusje tussen het parkeerterrein en de hoofdingang. Bij de nieuwe mindervaliden parkeerplaatsen komt een extra opstapplaats voor het pendelbusje, als onderdeel van een nieuwe rijroute met meerdere opstapplaatsen verspreid over het parkeerterrein. Voor elektrische auto’s zijn er 10 parkeerplaatsen beschikbaar waar de auto kan worden opgeladen. Deze plekken zijn dan ook uitsluitend bestemd voor elektrische auto’s.

Looproute

Verder is er onlangs een hele rij paaltjes geplaatst langs de looproute naar de hoofdingang van het ziekenhuis, zodat patiënten en bezoekers veilig naar de ingang  lopen. Ook langs het voetpad parallel aan de rijbaan zijn paaltjes neergezet, om apart van het autoverkeer veilig van en naar het parkeerterrein te lopen.

Rookvrije zone

Op korte termijn worden er borden geplaatst boven de vier bestaande asbakken langs de weg, die aangeven dat men voorbij dit bord, lopend in de richting van de hoofdingang, een rookvrije zone betreedt. Op dit moment wordt regelmatig door patiënten en bezoekers voor de hoofdingang gerookt; dit is echter niet toegestaan. Bij de ‘Smok en Vot’ voor de hoofdingang wordt binnenkort een rij bloembakken geplaatst. Automobilisten rijden nu vaak door tot vlak voor de draaideur om iemand te laten uitstappen. De bloembakken zorgen ervoor  dat dit straks niet meer mogelijk is. Hierdoor ontstaat een veiliger en rustiger entrée. Vrijwilligers van het ziekenhuis kunnen helpen bij het in- en uitstappen bij de hoofdingang. De chauffeur kan dan met een gerust hart de auto parkeren terwijl de vrijwilliger de patiënt opvangt.

Alleen samen

Over de regels rondom het parkeren is goed nagedacht. We willen patiënten een veilige en rustige omgeving bieden tijdens het soms al stressvolle ziekenhuisbezoek. Alleen met elkaar kunnen we, door de regels te respecteren, ervoor zorgen dat dit ook zo blijft. Deze gedeelde verantwoordelijkheid leidt ertoe dat we ook echt invulling kunnen geven aan waar we voor staan: Samen, de beste zorg, dichtbij.