Broer en zus samen al 65 jaar werkzaam op dezelfde afdeling – Nationale Broer- en Zusdag - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het is vandaag Nationale Broer- en Zusdag. Broer en zus Thijs en Els van der Wijk werken samen al 65 jaar bij het Ommelander Ziekenhuis. Thijs als adviseur registratie en facturatie en Els als medewerker facturatie en debiteuren. We vroegen hen hoe het is om als broer en zus bij dezelfde organisatie te werken.

Broer en zus Thijs en Els van der Wijk bevinden zich voor het gebouw van het Ommelander Ziekenhuis Groningen

Samen op dezelfde afdeling

Thijs en Els zijn opgegroeid in een middenstandsgezin met vier kinderen. Van jongs af aan hielpen ze mee in de viswinkel en bar-restaurant van hun ouders. Thijs vertelt: “Veel gezichten van het toenmalige Delfzicht Ziekenhuis kende ik al uit de winkel dus dat maakte de overgang voor mij prettig. Ik kwam op de financiële afdeling terecht en een jaar later kwam Els daar ook te werken.” Els vult aan: “Op een gegeven moment werd het bedrijf van mijn ouders verkocht aan een externe partij en bleef ik daar werken. Ergens onderweg besloot ik ontslag te nemen en kwam ik bij toeval terecht op dezelfde afdeling als Thijs. Dat voelde vanaf het begin gelijk vertrouwd.”

Er is in al die tijd een hoop veranderd

Thijs stuurt de facturatie aan en geeft met 3 andere collega’s advies over bijvoorbeeld de registratie van verrichtingen. Els is verantwoordelijk voor de facturatie naar zorgverzekeraars en patiënten. Els: ”Het werk is heel leuk en gevarieerd, omdat het Ommelander Ziekenhuis een relatief klein ziekenhuis is. Maar er is in al die tijd een hoop veranderd. Thijs vult aan: “Vroeger stuurden we alle facturen in dozen naar de verzekeraars. Dat gaat nu digitaal veel sneller: binnen enkele minuten krijg je soms al weer de retourinformatie binnen van de zorgverzekeraar.” Toch kijken ze beiden ook met een goed gevoel terug naar hun beginjaren bij het ziekenhuis. Els: “Vroeger hadden we weleens een vrijdagmiddagborrel in de bar in de kelder van het Delfzicht Ziekenhuis en hadden we ook meer contact met collega’s van andere afdelingen zoals bijvoorbeeld de technische dienst.”

Zelf ervaren we het als heel normaal!

Samen werken Thijs en Els dus al 65 jaar bij het Ommelander Ziekenhuis en dat doen ze al die tijd op dezelfde afdeling. Els:” We hebben een goede band, maar behandelen elkaar niet anders dan andere collega’s. Zelf ervaren we het als heel normaal!”