Borstreconstructie, meer over weten? - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. Dit keer vertelt Ilona Hospers, plastisch chirurg, over de vele mogelijkheden van een borstreconstructie. Het onderwerp komt aan de orde tijdens een informatiebijeenkomst  op donderdag 11 april in het restaurant van het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda.

Kwaliteit van leven

In het verleden werd een borstreconstructie uitgevoerd nadat een patiënt met kanker als genezen werd beschouwd. Dat was meestal pas vijf jaar na een borstamputatie. “Tegenwoordig is bekend dat een reconstructie niets verandert aan het verloop van de ziekte, maar wel de kwaliteit van het leven verbetert”, vertelt Ilona Hospers. “ Een borstreconstructie kan worden uitgevoerd vanaf zes tot twaalf maanden na een borstamputatie of na beëindiging van eventuele nabestraling en/of chemotherapie.

Het is soms ook mogelijk de reconstructie te laten doen tijdens dezelfde operatie waarin de amputatie wordt verricht. Meestal wordt een dergelijke directe borstreconstructie uitgevoerd na preventieve amputatie van beide borsten bij vrouwen met een verhoogd risico op borstkanker (BRCA-gen draagsters).”

Diverse behandelmogelijkheden

Hospers: “Een borstreconstructie is bij vrijwel iedere vrouw tot op hoge leeftijd mogelijk. Ook een slechte kwaliteit van de huid, bijvoorbeeld door bestraling, staat tegenwoordig een goed resultaat niet meer in de weg. Er zijn verschillende manieren om een borst te reconstrueren, maar niet iedere methode is geschikt voor elke patiënt. Welke methode het meest geschikt is, wordt met de patiënt uitvoerig besproken. Zo is er bijvoorbeeld de DIEP borstreconstructie, waarbij met behulp van eigen vet en huidweefsel van de buik een nieuwe borst wordt gemaakt. En dan is er de borstreconstructie met behulp van tissue expanders. Een tissue expander is een ballonnetje dat na een operatie regelmatig wordt gevuld met een steriele zoutoplossing. Zo wordt de huid stukje bij beetje opgerekt. Net zolang tot er voldoende ruimte is om tijdens een nieuwe operatie een definitieve prothese op maat te plaatsen. Maar ook de siliconenprothese of de uitwendige prothese zijn mogelijkheden.”

Meer informatie op donderdag 11 april

Iedereen die meer wil weten over de behandelmogelijkheden van een borstreconstructie en over volumebehoud en volumeherstel na een borstoperatie, is donderdag 11 april van harte welkom in het restaurant van het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. De plastisch chirurg Ilona Hospers, die zowel werkzaam is in het Ommelander Ziekenhuis als in het UMCG, vertelt hier deze avond uitgebreid over. Ook vertelt een ervaringsdeskundige (patiënt) haar persoonlijke verhaal en  ervaringen. Vanuit het publiek kunnen vragen gesteld worden aan zowel de plastisch chirurg als de mammacareverpleegkundige. Verder is er gelegenheid de informatiemarkt te bezoeken.

De bijeenkomst is van 19.00 uur tot 21.00 uur (zaal open om 18.30 uur) en is bedoeld voor (ex)borstkankerpatiënten, hun naasten, huisartsen en andere belangstellenden. De toegang is gratis. Wel graag aanmelden via aanmelden@ozg.nl.

Voor meer informatie over het programma zie ook www.ommelanderziekenhuis.nl