Bijzondere onderscheidingen voor Albert Koeleman - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Albert Koeleman ontving op dinsdag 9 juli 2019 het lintje dat hoort bij zijn benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg zijn lintje opgespeld door burgemeester Cora-Yfke Sikkema van gemeente Oldambt. De uitreiking vond plaats tijdens het afscheid van de Raad van Bestuur van het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Tijdens de afscheidsbijeenkomst werd Albert Koeleman nog een bijzondere onderscheiding uitgereikt. Hij ontving uit handen van Jos Aartsen, voorzitter Raad van Bestuur van het UMCG, de UMCG-kikker.

Albert Koeleman met burgemeester van gemeente Oldambt, Cora-Yfke Sikkema

Koninklijke onderscheiding

Albert Koeleman ontving de onderscheiding vanwege zijn uitzonderlijke inzet voor het zowel financieel als kwalitatief stevig op de kaart zetten van het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Mede door zijn bestuurlijke wijsheid, volhardende inzet en consistente uitvoering van zijn functie als bestuurder gaat het Ommelander Ziekenhuis een goede toekomst tegemoet als belangrijke zorgaanbieder en werkgever in Noord- en Oost-Groningen. De voor het Ommelander Ziekenhuis uitgevoerde juridische samenvoeging met het UMCG is ook een belangrijk resultaat die mede dankzij de inzet van Albert  Koeleman met succes tot stand is gekomen.

UMCG-kikker

De UMCG-kikker is een exclusieve onderscheiding die door de Raad van Bestuur van het UMCG wordt toegekend aan personen die door hun bijzondere persoonlijke inzet een grote bijdrage hebben geleverd aan het verwezenlijken van de doelstellingen van het UMCG. Dat kan zijn op het terrein van academische geneeskunde en gezondheidszorg, (top)patiëntenzorg, onderwijs, opleiding of onderzoek, maar ook voor buitengewone inzet op andere gebieden waar het zijn weerslag heeft gehad op patiënten, medewerkers of de UMCG-organisatie. De UMCG-kikker is ontworpen en vervaardigd door kunstenaar Jan Steen. Het bronzen beeldje verbeeldt een kikker op de top van een golf.

De door hem vereeuwigde kikker is duidelijk een eigenzinnig beest, een doorzetter.Of zoals Jan Steen het zelf verwoordde: Het was voor dit dier misschien een hele klim, maar hij is zichtbaar tevreden over het resultaat. Hij heeft een goede keuze gemaakt en kijkt met open blik ontspannen de wijde wereld in.