‘Best wel heftige dingen komen ineens dichtbij’ - Ommelander Ziekenhuis Groningen

In de serie ‘De mensen van het Ommelander’ vertellen medewerkers van verschillende afdelingen binnen ons ziekenhuis over hoe hun werk – al dan niet blijvend – is veranderd ten gevolge van corona. De komende tijd staan op deze plek de verhalen van onze collega’s. Deze keer is het woord aan Marko Feringa, medewerker beveiliging.

Beveiliger Marko Feringa zit in de beveiligingskamer van het Ommelander Ziekenhuis Groningen

“Het geldt voor zo’n beetje iedereen in het ziekenhuis, dus ook wij als beveiligers hebben er in deze coronatijd extra taken bijgekregen. Je maakt nu best wel heftige dingen veel meer van dichtbij mee. Wij begeleiden namelijk de patiënten die met de ambulance uit Brabant komen naar corona-afdeling 2B, maar ook de partner en kinderen die afscheid komen nemen van hun geliefde brengen wij naar de afdeling toe. In normale tijden hebben wij niet van zo heel nabij te maken met zulke ernstig zieke patiënten”.

Aanspreekbaar

“Vooral de eerste weken hebben wij veel Brabantse patiënten met corona vanaf de ambulancehal op SEH1 begeleid naar afdeling 2B. Soms zijn ze aanspreekbaar, soms ook niet, de één is er natuurlijk beter aan toe dan de ander. Maar erg ziek zijn ze zonder uitzondering. En helemaal onbekend in onze omgeving, geen van de patiënten weet waar Scheemda ligt of ze hebben er zelfs nooit van gehoord. Ze liggen helemaal alleen en niemand van de familie mag op bezoek komen. Dat is toch best zwaar voor die mensen, hoor”.

Volledig beschermd

“Als wij de coronapatiënten naar 2B brengen zijn wij ook volledig beschermd met mondmasker, spatbril, schort en handschoenen. Voor ons als beveiligers is dat natuurlijk helemaal nieuw. In het begin waren we niet zo bezorgd om besmet te raken, we dachten toen nog: dit gaat snel weer over. Maar als het virus dan echt uitbreekt, ga je vanzelf meedenken over hoe je jezelf en je collega’s zo goed mogelijk kunt beschermen. Bijvoorbeeld door patiënten en bezoekers nu door de draaideur naar binnen te laten gaan en door de nooddeur weer naar buiten. Ook het temperaturen is een nieuwe taak voor ons, wij doen dat overdag bij de SEH2 (de niet-corona spoedafdeling) en ’s avonds na afloop van het bezoekuur ook bij iedereen die de hoofdingang binnenkomt”.

Extra opletten

“Wij proberen wel onze vaste routines te behouden, maar we letten extra op de mensen en op wat ze doen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die zo willen doorlopen en zeggen dat ze geen tijd hebben om te worden getemperatuurd. Die komen er dus niet door, veiligheid gaat boven alles! We letten ook op onszelf en vermijden tijdens onze rondes de afdelingen 2B, de AOA en de IC. Normaal maken we wel een praatje met de medewerkers op de IC, maar er is gelukkig alle begrip voor dat we dat in de huidige omstandigheden niet doen”.