Bescheiden positief resultaat Ommelander Ziekenhuis over 2020 - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het kostenbesparings- en efficiencyprogramma van het Ommelander Ziekenhuis, dat medio 2020 is gestart en doorloopt tot en met het jaar 2023, is goed op gang gekomen. Het gaat hierbij in totaal om de verlaging in de komende drie jaar van personele en materiele kosten met 5,5 miljoen en de verhoging van de omzet met 8,7 miljoen. Dankzij deze maatregelen en mede dankzij de landelijke continuïteitsbijdrage-regeling in het kader van de corona-crisis verwacht het ziekenhuis over 2020 een bescheiden positief resultaat te behalen.

“Met dit programma, dat doorloopt tot en met het jaar 2023, kunnen we ons qua kostenniveau goed meten met andere vergelijkbare ziekenhuizen”, aldus bestuursvoorzitter Hennie Sanders. “Er is de afgelopen periode heel veel werk verzet om dit voor elkaar te krijgen. Een topprestatie van onze medewerkers en dat in het Corona-jaar 2020”.

Daarnaast heeft het Ommelander, net als andere ziekenhuizen, gebruik kunnen maken van de landelijke continuïteitsbijdrage-regeling in het kader van de Coronacrisis. Deze regeling biedt ziekenhuizen die inkomsten mislopen als gevolg van de corona-crisis extra financiële ondersteuning. Dit alles tezamen maakt dat het Ommelander Ziekenhuis het jaar 2020 met bescheiden zwarte cijfers rond de nullijn verwacht af te sluiten.  Er is geen sprake van een acute financiële situatie en geen dreiging van gedwongen ontslagen.

Ook in 2021 heeft het ziekenhuis nog te maken met de effecten van Corona op de bedrijfsvoering. Daarom is er landelijk een verlenging van de continuïteitsbijdrageregeling gekomen.

Meerjarenperspectief

De situatie voor de langere termijn vanaf 2022 is voor het Ommelander nog niet opgelost. Dit spitst zich met name toe op de hoge kapitaallasten als gevolg van de nieuwbouw in Scheemda. De continuïteitsbijdrageregeling voor Corona voor het jaar 2021 geeft het ziekenhuis, en de partijen waar het mee in overleg is, wat meer tijd om het financieel meerjarenperspectief in alle zorgvuldigheid verder uit te werken en op te lossen. Hennie Sanders: “Het betreft een complexe materie en gaat om afspraken die voor meerdere jaren moeten gelden. Dat kost tijd.”

Cruciale positie

Het Ommelander Ziekenhuis bekleedt een cruciale positie als het gaat om spoedeisende hulp en acute verloskunde. Het doel van alle partijen is nog steeds om veilig te stellen dat het ziekenhuis niet alleen nu, maar ook op lange termijn een gezonde financiële basis heeft en dat daarmee de continuïteit en kwaliteit van zorg in de regio gewaarborgd blijft.