Zorg zonder Afval Vierdaagse van 21 tot en met 24 mei - Ommelander Ziekenhuis Groningen

De zorgsector levert veel afval. Dat past niet bij de ambitie om duurzame zorg te stimuleren. Meer aandacht voor minder afval in de zorg: daar draait het om in de Zorg zonder Afval Vierdaagse van 21 tot en met 24 mei 2024.

Verminderen uitstoot en restafval

Het Ommelander Ziekenhuis is aangesloten bij de Green Deal Samen werken aan duurzame zorg. Coördinator logistiek Mary Kostwinder legt uit wat dit betekent: “In deze Green deal is afgesproken dat we in 2026 onze CO2-uitstoot met 30% moeten verminderen ten opzichte van 2018. Daarnaast moeten we ons restafval in kilo’s in dezelfde periode met 25% verminderen.”

"Jaarlijks gebruiken wij meer dan 200 kilometer aan behandeltafelpapier"

Mary krijgt bij deze opdracht ondersteuning van stagiair Xander Swart. Xander noemt enkele voorbeelden om de vermindering voor elkaar te krijgen: “Een jaar geleden zijn we overgestapt op herbruikbare koffiebekers die zijn gemaakt van het koffiedik dat we apart inzamelen. Hierdoor hebben we in het afgelopen jaar bijna 500.000 (plastic) wegwerpbekers bespaard. We zamelen ook veel plastic apart in, dit bespaart kilo’s restafval. En we stappen binnenkort over op vaten voor specifiek ziekenhuisafval van gerecycled kunststof. Het produceren van deze vaten bespaart ruim 50% aan CO2 uitstoot ten opzichte van de huidige blauwe vaten.” Mary vult aan: “Vergeet ook niet de duurzame maatregelen die door de green teams op de verschillende afdelingen worden genomen. De trend om wegwerpmaterialen te vervangen door herbruikbare materialen zien we in het Ommelander Ziekenhuis ook terug. Zo gebruiken we meer herbruikbare hechtsets en warmtedekens. Daarnaast starten we binnenkort met een pilot om het behandeltafelpapier te scheiden van het restafval. Jaarlijks gebruiken wij meer dan 200 kilometer aan behandeltafelpapier.”

"We halen het alleen als we het samen doen"

Mary en Xander sluiten af: “We zijn goed op weg naar duurzame zorg, maar er ligt nog een hele uitdaging voor ons. Een uitdaging die we alleen kunnen halen als we het samen doen en allemaal ons steentje bijdragen.“