“We investeren écht in de ontwikkeling van medewerkers” - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis heeft als motto: Samen. De beste zorg. Dichtbij. Het ziekenhuis wil de beste kwaliteit van zorg leveren, nu en in de toekomst. Echter, de zorg wordt steeds complexer en door allerlei ontwikkelingen vraagt dit ook iets anders van verpleegkundigen. Om hierop in te spelen is het Ommelander Ziekenhuis ruim anderhalf jaar geleden aan de slag gegaan met functiedifferentiatie op de verpleegafdelingen.

Josien de Graaf en Mariska Kuiper-Knobbe

Josien de Graaf is als projectleider verantwoordelijk om functiedifferentiatie bij het Ommelander Ziekenhuis in te voeren op de verpleegafdelingen.

Wat is functiedifferentiatie en wat betekent dat voor het Ommelander Ziekenhuis?

“Verpleegkundigen deden tot voor kort allemaal dezelfde werkzaamheden aan het bed. Om de kwaliteit van de zorg in de toekomst goed te houden, zijn we gaan werken met regieverpleegkundigen op iedere verpleegafdeling binnen het ziekenhuis. De regieverpleegkundigen blijven aan het bed hetzelfde werk doen, maar houden zich daarnaast bezig met de dagcoördinatie op de afdeling, het verbeteren van processen, kennisdeling met en coaching van collega’s. Het is belangrijk dat verpleegkundigen zich blijven ontwikkelen.”

Wat is er de afgelopen tijd gebeurd?

“In april 2022 zijn we met het project gestart op twee afdelingen. We organiseerden voorlichtingsbijeenkomsten, voerden gesprekken met leidinggevenden en belangstellende verpleegkundigen. Bij het selecteren van de regieverpleegkundigen hebben we niet alleen gekeken naar het opleidingsniveau, maar ook ervaren medewerkers met de juiste competenties komen in aanmerking. Dat onderscheidt ons van andere ziekenhuizen in het land. We investeren écht in de ontwikkeling van medewerkers! Zo volgen regieverpleegkundigen ook een ontwikkeltraject, waarbij ze onder andere een ontwikkelscan krijgen waarmee ze inzicht hebben waarop ze zich nog kunnen ontwikkelen. Een coach ondersteunt de medewerkers hierbij. Daarnaast volgen ze verschillende modules, zoals verpleegkundig leiderschap en coachen. Ook doen ze onderzoek of toetsen ze protocollen, zodat een patiënt bijvoorbeeld niet onnodig vaak geprikt wordt. Inmiddels zijn we op meerdere afdelingen gestart met functiedifferentiatie.”

Wat leveren deze veranderingen op?

“Wat je nu bijvoorbeeld ziet, is dat medewerkers zelf steeds meer verantwoordelijkheid durven te nemen. Er ontstaat ook meer samenwerking over de afdelingen heen. Regieverpleegkundigen zoeken elkaar op en bespreken met elkaar: hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren, hoe kunnen we elkaar opleiden, welke processen gaan we verbeteren en hoe? Doordat de regieverpleegkundigen een betere positie krijgen, heeft dat ook positieve gevolgen voor de andere verpleegkundigen. Je doet het echt samen. Dit zorgt nu al voor kleine verbeteringen in de zorg.”

Mariska Kuipers-Knobbe werkt op een verpleegafdeling van het Ommelander Ziekenhuis voor long-, cardio- en neurologiepatiënten. Zij is één van de verpleegkundigen die nu regieverpleegkundige is.

Hoe ziet jouw functie er nu uit?

“Als regieverpleegkundige houd ik me onder andere bezig met de dagcoördinatie. Op onze afdeling zijn we met acht regieverpleegkundigen die elkaar in deze taak afwisselen. De dagcoördinatie houdt in dat ik alle opnames coördineer. Samen met het team kijk ik bijvoorbeeld waar we een patiënt het beste kunnen plaatsen. We houden ons bezig met het rooster en de dagplanning van de volgende dag. Daarnaast hebben we drie werkgroepen die allemaal gericht zijn om de kwaliteit te verbeteren. Iedere regieverpleegkundige zit in twee van deze werkgroepen. De werkgroep waar je in zit sluit aan bij je eigen kwaliteiten. Het is fijn dat we met meerdere regieverpleegkundigen zijn, zodat we op elkaar kunnen terugvallen. Ook staan we samen steviger in onze schoenen om zaken te veranderen.”

Wat heb je tot nu toe gemerkt en wat vind je van deze ontwikkeling?

“Wat we bijvoorbeeld doen is het coachen van onze collega’s. Je merkt nu dat collega’s minder snel naar je toe komen met de vraag ‘Wil je dit voor me doen?’, nu hoor ik vaker de vraag ‘Kunnen we hier even samen naar kijken?’. Je doet het nóg meer samen. Ondanks dat patiënten misschien niet direct de veranderingen merken, zien we op onze afdeling wel een stijgende lijn in de ervaringenkaarten die patiënten invullen. Ik denk echt dat dit te maken heeft met onze nieuwe manier van werken en de focus op kwaliteit en het verbeteren van processen.”