Symposium over zindelijkheidsproblematiek in het Ommelander Ziekenhuis voor medewerkers GGD - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Op donderdagavond 16 juni organiseerden het Ommelander Ziekenhuis en de GGD Groningen een symposium voor jeugdartsen en -verpleegkundigen van de GGD, met de naam ‘Plas en poep onder de loep’.

Symposium in het Ommelander Ziekenhuis Groningen

Beide organisaties willen preventieve zorg bieden aan kinderen tot en met 18 jaar, zodat zindelijkheidsproblemen voorkomen worden of zodat kinderen in een eerder stadium geholpen worden. Doel van de bijeenkomst was het versterken van de samenwerking en kennisuitwisseling tussen jeugdartsen en –verpleegkundigen van de jeugdgezondheidszorg van de GGD en de medewerkers van het ziekenhuis.

Belangrijke rol voor GGD bij zindelijkheidsproblemen

De plas- en poeppoli van het Ommelander Ziekenhuis Groningen bestaat ruim tien jaar. Op deze poli worden kinderen met zindelijkheidsproblemen uit de hele provincie Groningen behandeld. Kinderarts Leonie Pierik van het Ommelander Ziekenhuis: “Als ziekenhuis vinden wij het belangrijk dat mensen de zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen. Dichtbij als het kan, naar het ziekenhuis als het moet. Voor sommige kinderen is het misschien helemaal niet nodig om naar het ziekenhuis te komen, zij kunnen met kleine tips dichtbij huis al geholpen worden. De GGD kan daar mogelijk een belangrijke rol in spelen.”

Inhoud en opkomst bijeenkomst

Tientallen medewerkers van de GGD, met name jeugdartsen en -verpleegkundigen, bezochten het symposium. Op het symposium spraken kinderarts Leonie Pierik en urotherapeuten Petra de Boer en Loes Gijsberts van het Ommelander Ziekenhuis over zindelijk worden en de werkwijze van de plas- en poeppolikliniek van het Ommelander Ziekenhuis. Germa Scheepstra, jeugdverpleegkundige bij de GGD én ervaringsdeskundige, deelde haar ervaring als zindelijk worden niet vanzelf gaat. Femke de Bok is jeugdarts bij de GGD en lichtte de rol van de jeugdarts en jeugdverpleegkundige bij zindelijkheidsproblemen toe. Het symposium werd afgesloten met een forumdiscussie over hoe de GGD en het Ommelander Ziekenhuis elkaar kunnen versterken bij de behandeling van zindelijkheidsproblematiek.