Speciaal kinderspreekuur bij huisartsen - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Kinderarts Ommelander Ziekenhuis kijkt mee tijdens speciaal kinderspreekuur bij huisartsen in de Pekela's Driekwart van de Nederlandse kinderen gaat minstens één keer per jaar naar de huisarts. Eén op de vijf bezoeken aan de huisarts betreft een kind. Om het kind zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk kennis zo goed mogelijk te benutten. Het is soms lastig voor kinderen onder woorden te brengen wat er aan de hand is, ouders zijn ongerust en willen zekerheid, maar liever niet onnodig naar het ziekenhuis. En de huisarts wil wel graag een juiste diagnose. Een maandelijks spreekuur van de huisarts en de kinderarts biedt uitkomst om gezamenlijk te kijken naar wat er bij een kind speelt. Hierbij wordt zowel de kennis van de kinderarts met betrekking tot de aandoeningen bij kinderen optimaal benut als de kennis van de huisarts over de gezinssituatie. In Oude en Nieuwe Pekela werpt het al zijn vruchten af.

Kinderspreekuur bij de huisarts

Huisartsen Gerard Kouwenhoven en Dirk-Jan Roelfsema uit Nieuwe Pekela en Marjolijn Zwart uit Oude Pekela werken samen met kinderarts Margot Boeve uit het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Zo kijkt Boeve mee tijdens een speciaal kinderspreekuur in gezondheidscentrum Het Dokhuis waar Zwart haar praktijk heeft.

Zwart over de samenwerking: “Kinderen die op het spreekuur komen, hoeven niet altijd doorverwezen te worden naar het ziekenhuis. Buikpijn- en eczeemklachten kunnen in veel gevallen heel goed door de huisarts behandeld worden.  Door het gezamenlijke spreekuur is er snel duidelijkheid over de behandeling, kunnen kinderen vaak bij hun vertrouwde huisarts blijven en hoeven ze niet ver(der) te reizen dan nodig is.”

Hoe werkt het precies?

De kinderen komen op het spreekuur van de huisarts. “Tijdens dit bezoek bespreken we de klachten en bekijken we of het kind in de huisartsenpraktijk geholpen kan worden of dat het kind doorverwezen moet worden naar het ziekenhuis,” legt Boeve uit. “Zo is bijvoorbeeld vaak de bevestiging van een kinderarts dat een ruisje bij het hart echt onschuldig is voldoende. Ook kan ik direct de adviezen en eventuele medicijnen samen met de huisarts bespreken.”

Wat levert het op?

“Kinderen worden laagdrempelig en in een vertrouwde omgeving gezien. De zorg is dichtbij en daardoor is de reistijd ook korter. Het is een 100 procent succes en zeer leerzaam voor mij als huisarts”, zegt Zwart. Ook kinderarts Boeve leert veel van het gezamenlijke spreekuur. “Ik leer meer over wat de huisarts allemaal ziet en doet. En ik krijg meer achtergrondinformatie over de gezinssituatie. Samen kijken we wat we kunnen verbeteren voor het kind en zo nodig voor het gezin”, legt Boeve uit.

“Deze samenwerking is een heel mooi voorbeeld van de Juiste Zorg op de Juiste Plek” zegt Etty ter Steeg, accountmanager Menzis. “Door de kennisoverdracht van de kinderarts naar de huisarts, weet de huisarts betere diagnoses te stellen. Dit voorkomt dat kinderen onnodig naar het ziekenhuis worden verwezen en het voorkomt dus ook onnodige ziekenhuiskosten. Daarom kopen wij deze zorg graag in voor onze verzekerden.”

En hoe nu verder?

Alle betrokken partijen zijn erg enthousiast over de samenwerking en dat smaakt naar meer. Mensen leven gemiddeld langer, de personeelstekorten in de zorg nemen toe en er komen voortdurend betere – maar ook duurdere – geneesmiddelen en behandelmethodes. Met deze wetenschap zullen de zorgkosten de komende jaren fors blijven stijgen. Daarom werken we allemaal hard aan De Juiste Zorg op de Juiste Plek. “Dankzij dit soort initiatieven leren we elkaar (huisarts, ziekenhuis en zorgverzekeraar) beter kennen en wordt samenwerken op andere domeinen ook gemakkelijker. Zo blijft de zorg betaalbaar en dat zal iedereen op den duur voelen in zijn portemonnee”, aldus Zwart."