Patiënten met gewrichtspijn snel geholpen bij Orthopedisch Centrum Groningen - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Cookievoorkeuren instellen

Onze website maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. De cookies op onze website zijn bedoeld om u via ommelanderziekenhuis.nl zo goed mogelijk te bedienen.

Als u geen cookies voor video’s accepteert, kunt u geen video’s op deze website bekijken. Als u geen cookies voor Google Maps accepteert, kunt u geen Google Maps kaarten gebruiken.

Lees meer over cookies in ons cookiebeleid

{}

Tijdens het bewegen ervaren sommige mensen veel klachten. Pijn in de heupen, knieën of enkels tijdens het opstaan of lopen kunnen het dagelijks leven flink beïnvloeden. Om deze klachten te verhelpen is het Ommelander Ziekenhuis Groningen gestart met het Orthopedisch Centrum Groningen. Orthopedisch chirurg Arjan Hooghof en physician assistant (PA) Kevin de Jong leggen graag uit wat dit voor de zorg voor onze patiënten betekent.

Twee specialisten houden houden een knieprothese vast

Snel geholpen

Orthopedisch chirurg Arjan vertelt: “Steeds meer patiënten hebben last van artrose. Om deze patiënten goed en snel te kunnen helpen, hebben we de orthopedische zorg in het Ommelander Ziekenhuis efficiënter ingericht. We plannen de tijd op het spreekuur en de operatiekamer zo goed mogelijk in, zodat we onze patiënten met gewrichtsklachten aan heup, knie of schouder goed en snel kunnen helpen. Omdat we ons focussen op deze orthopedische zorg kunnen we hoogwaardige kwaliteit leveren.” Het Ommelander Ziekenhuis heeft door het inrichten van het Orthopedisch Centrum en het opzetten van een zogeheten ‘Versneld traject orthopedie’ korte wachttijden. “Na de verwijzing van de huisarts kunnen patiënten al binnen twee weken voor een eerste afspraak terecht bij onze specialisten op de polikliniek. Mocht er een behandeling nodig zijn, dan kunnen we een patiënt binnen 4 tot 8 weken opereren.”

Betere inschatting pijnklachten

“We hebben het systeem zo ingericht dat huisartsen bij de verwijzing naar het Ommelander Ziekenhuis duidelijk kunnen aangeven om wat voor soort klacht het gaat en of de patiënt al een behandeling heeft ondergaan om de klacht te verminderen, denk bijvoorbeeld aan fysiotherapie. Door deze manier van verwijzen kunnen we in het ziekenhuis een betere inschatting maken van de situatie van de patiënt en kunnen we sneller de best passende zorg bieden”, aldus Arjan.

De eerste afspraak

Tijdens spreekuren werken de orthopedisch chirurgen samen met physician assistants. Een physician assistant is een BIG-geregistreerde medische zorgprofessional die zelfstandig medische taken uitvoert ter ondersteuning van een medisch specialist. Physician assistant Kevin vertelt: “Voorafgaand aan de afspraak op de poli maken we foto’s van het gewricht waar de patiënt pijn ervaart. Kort daarna roep ik de patiënt naar binnen. Samen met de patiënt bespreek ik de klachten.” De physician assistant beoordeelt tijdens de eerste afspraak de foto en stelt een diagnose en een behandeling voor.

Versneld traject orthopedie

Patiënten met heup- en knieartrose kunnen bij het Ommelander Ziekenhuis in aanmerking komen voor een versneld traject in het Orthopedisch Centrum. "Als ik een patiënt zie die geschikt is voor het versnelde traject, dan kijk ik samen met de orthopeed welke behandeling de patiënt het beste kan ondergaan.  Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van een heup- of knieprothese. ” Arjan vult aan: “Door de samenwerking met de physician assistants kunnen we meer patiënten zien op de spreekuren. De samenwerking verloopt soepel en we zijn goed op elkaar ingespeeld.”

Informatiebijeenkomst orthopedische ingrepen

Patiënten die een heup- of knieprothese krijgen, worden vervolgens uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Arjan vertelt: “Tijdens de voorlichting leggen we stap voor stap uit wat patiënten kunnen verwachten van de ingreep en de herstelperiode, onder andere met behulp van een 3D-animatie. Ook kunnen patiënten een echte prothese zien en vasthouden en is er gelegenheid voor het stellen van vragen. Zo zorgen we er samen voor dat de patiënt goed voorbereid is op de ingreep. Ook voor de nazorg kunnen de patiënten op ons rekenen. We begeleiden ze tijdens het hele traject, van de eerste afspraak tot de laatste controle. Onze patiënten worden niet alleen snel geholpen, maar ervaren ook de veiligheid van een modern ziekenhuis met 24 uur per dag zorg van hoge kwaliteit.”

Meer informatie over Orthopedisch Centrum Groningen

Wilt u meer weten over het Orthopedisch Centrum? Kijk dan op onze pagina Orthopedisch Centrum Groningen

Nieuwsoverzicht
Complementary Content Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules
${loading}
Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules Deferred Modules