Ommelander Ziekenhuis zet duurzame stap in hergebruik - Ommelander Ziekenhuis Groningen

In het Ommelander Ziekenhuis worden per jaar bijna 800.000 kopjes koffie en thee gedronken door patiënten, bezoekers en medewerkers. Het koffiedik dat als restproduct overblijft, wordt vanaf vandaag, 3 april, ingezameld en hergebruikt door duurzaam afvalverwerker PreZero. Er worden onder andere koffiemokken van gemaakt. Om de start van deze samenwerking te vieren, ontvangen alle medewerkers van het Ommelander Ziekenhuis een koffiemok, gemaakt van hergebruikt koffiedik, of theeglas. Zo zetten de partijen samen meteen een grote stap om de kartonnen bekers die het ziekenhuis jaarlijks verbruikt te verminderen.

Duurzame koffiemokken

Het Ommelander Ziekenhuis gebruikt jaarlijks 760.000 kartonnen bekers. Medisch manager en voorzitter van de stuurgroep Green Deal binnen het Ommelander Ziekenhuis Christoph Sagowski vertelt: “Het plastic laagje dat de kartonnen bekers waterdicht maakt, maakt het recyclebedrijven moeilijk. We stimuleren het gebruik van een eigen mok voor koffie of thee onder medewerkers. We verwachten dat het verbruik van wegwerpbekers met 75% wordt teruggebracht dankzij deze actie. Voor het restant zoeken we op korte termijn naar een duurzaam alternatief.”

Samen werken aan duurzame zorg

Binnen de zorg wordt hard gewerkt aan Green Deal 3.0 'Samen werken aan Duurzame Zorg'. Deze Green Deal stimuleert recycling en duurzame afvalscheiding in de zorg. Eén van de onderdelen van deze verduurzaming gaat over hergebruik van grondstoffen. Christoph legt uit: “Binnen het Ommelander Ziekenhuis zetten we ons op verschillende manieren in voor duurzame zorg. Een voorbeeld is de besparing op CO₂ door afspraken telefonisch of via beeldbellen te doen als het niet per se nodig is om een patiënt fysiek te zien. Daarnaast zijn verschillende afdelingen druk met het gescheiden inzamelen van afval met als doel om zoveel mogelijk grondstoffen te hergebruiken.“