Noordelijke ziekenhuizen zetten fietsende medewerkers in het zonnetje - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

De noordelijke ziekenhuizen schakelen op 25 mei een tandje bij. Op de Nationale Fiets naar je werk-dag zetten de deelnemende ziekenhuizen fietsende medewerkers in het zonnetje. In het Wilhelmina Ziekenhuis Assen, het Martini Ziekenhuis en het Ommelander Ziekenhuis Groningen wordt de rode loper uitgelegd voor medewerkers die op de fiets naar hun werk komen en wordt er fruit of een andere gezonde snack uitgedeeld. Het UMCG beloont fietsende medewerkers donderdag met een zakje vol noten van een lokaal bedrijf.

Duurzaamheid belonen

Vitaliteit en gezondheid, duurzaamheid, bereikbaarheid. Er zijn verschillende redenen waarom de ziekenhuizen en zorginstellingen in Drenthe, Groningen en Friesland hun medewerkers een duwtje in de rug willen geven om op de fiets te komen. Het UMCG zet al jaren in op het verbeteren en verduurzamen van de bereikbaarheid van het ziekenhuis en het Ommelander Ziekenhuis start binnenkort met het in kaart brengen van de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer. Op de Nationale Fiets naar je werk-dag willen ze de medewerkers die altijd op de fiets komen in het zonnetje zetten. Een handje vol noten, een stuk fruit of dus de rode loper. Dat is slechts een greep uit de acties die de verschillende ziekenhuizen en zorginstellingen organiseren.

Gezamenlijke campagne

Hoewel de uitvoering verschilt, past gezamenlijke actie van de noordelijke ziekenhuizen en zorginstellingen past binnen de ambities van het kabinet om fietsen te stimuleren en zo meer mensen op de fiets te krijgen. Dit ziet ook Staatsecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat: “Ik vind het mooi om te zien hoe de ziekenhuizen en zorginstellingen in Noord-Nederland de handen ineenslaan om fietsen aantrekkelijk te maken. Met deze sympathieke actie brengen ze dat weer mooi onder de aandacht. Leuk dat juist zij dat doen, want fietsen is natuurlijk niet alleen fijn voor het milieu en je portemonnee, maar ook hartstikke goed voor je gezondheid.”

Deelnemende ziekenhuizen

• UMCG  Universitair Medisch Centrum Groningen