Hoeveel tijd tussen vaccinatie en operatie? - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Iedereen van 12 jaar en ouder kan in het najaar een herhaalprik tegen corona krijgen met vernieuwde vaccins. We merken dat er vragen leven bij mensen die de komende tijd geopereerd worden in het Ommelander Ziekenhuis. De landelijke richtlijn is dat een patiënt tot uiterlijk 2 dagen voor een operatie gevaccineerd kan worden. Zo wordt voorkomen dat mensen last krijgen van bijwerkingen en daardoor niet geopereerd kunnen worden. Na een operatie, ook met narcose, kan een vaccinatie direct worden genomen. Het is niet nodig om na een operatie een aantal dagen te wachten voordat de vaccinatie gegeven mag worden.

Medisch manager Christoph Sagowski

Risico's afwegen

Medisch manager Christoph Sagowski: “We hanteren de landelijke richtlijn van 48 uur. Als echter het risico van het uitstellen van een operatie groter is dan wel opereren, dan kunnen we van de richtlijn afwijken. Het belangrijkste is dat patiënten ons direct bellen als ze twijfelen of als ze vragen hebben.”

Contact

Patiënten kunnen op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur bellen met het klantcontactcentrum op het telefoonnummer: 0800 – 066 1000.