Afdeling Spoedeisende Hulp is op alles voorbereid - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

De afdeling Spoedeisende Hulp van het Ommelander Ziekenhuis is op de meest uitdagende situaties voorbereid. Zo beschikt de afdeling over pakken die speciaal voor een CBRN-situatie kunnen worden ingezet: bij chemische, biologische, radiologische en nucleaire dreigingen. Chemische besmettingen kunnen bijvoorbeeld leiden tot chemische dampen, deze dampen kunnen ingeademd worden of voor erge reacties zorgen bij huidcontact.

Twee medewerkers van de Spoedeisende Hulp zijn gekleed in  beschermende bekleding

Alle collega’s worden intern getraind

Alle collega’s op de Spoedeisende Hulp zijn getraind om de pakken te gebruiken. Jacoba Stuttje en Anita Griep zijn binnen het ziekenhuis opgeleid om de trainingen te mogen geven: “Je weet nooit wat er gebeurt, dus we zijn op alle situaties voorbereid. Het blijft interessant om samen bezig te zijn en je team en het ziekenhuis te verbeteren”.

Bescherming bij verschillende dreigingen

Er zijn verschillende soorten pakken die ingezet worden voor verschillende situaties. In het meest extreme geval, zoals bij een grote chemische besmetting, worden de groene pakken aangetrokken. Wie zo’n pak aantrekt is volledig afgesloten van alle gevaarlijke stoffen of dampen. Wanneer de situatie iets minder dreigend is, worden de gele pakken gebruikt. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt bij een besmetting met het ebolavirus. Soms kan het ook voorkomen dat iemand iets chemisch over zijn of haar arm heeft gekregen. Is dit geval is het gebruik van handschoenen en eventueel een spatscherm voldoende.

Zekere voor het onzekere

Het gebeurt niet vaak dat de pakken nodig zijn, maar Jacoba legt uit dat het wel fijn is dat de pakken er zijn. “In het verleden hebben ongelukken met mestsilo’s vol gevaarlijke stoffen en dampen het landelijke nieuws gehaald. Bij de behandeling is het dan noodzakelijk om het zekere voor het onzekere te nemen. Daarnaast is er in de regio veel zware industrie met gevaarlijke chemische stoffen. Het is goed dat we bij ongevallen niet alleen de pakken maar ook onze decontaminatie-unit kunnen inzetten. In deze ontsmettingsruimte wordt een besmette patiënt twintig minuten lang volledig afgespoeld en na afloop wordt de ruimte zelf gespoeld”.