1500ste passagier reist mee met zelfrijdende shuttle in Scheemda - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het zelfrijdend busje, dat tussen het nieuwe Ommelander Ziekenhuis en de dichtstbijzijnde bushalte in Scheemda rijdt, heeft op 5 november zijn 1500ste passagier verwelkomd! Het busje, ook wel shuttle genoemd, is vanaf 6 augustus 2018 ingezet om de afstand tussen de hoofdingang en de bushalte te overbruggen. Patiënten, bezoekers en medewerkers van het ziekenhuis geven aan het een mooi initiatief te vinden. Om reizigers nog beter van dienst te zijn, breidt Arriva de dienstregeling van de shuttle vanaf 5 november uit naar diensttijden tussen 8.00 en 18.00 uur (was 9.00 tot 17.00 uur) en heeft de vertrektijden van de shuttle opgenomen in de reisplanner 9292.nl.

Overhandiging bloemetje 1500ste passagier zelfrijdende shuttle

Verrassing
De 1500ste passagier reageerde verrast toen hij/zij bloemen overhandigd kreeg. Dat er in zo'n korte tijd al duizend mensen vervoerd zijn, is boven verwachting snel. De shuttle rijdt drie maanden en wordt ingezet voor een proef die minstens een half jaar duurt. Gedurende de proef kunnen passagiers gratis gebruik van maken van dit vervoer en hun ervaringen delen via een gebruikersonderzoek. Tot nu toe ervaart het overgrote deel van de passagiers de rit positief:

"Lange afstanden lopen, lukt momenteel niet. Door deze proef kan ik met de bus komen. Anders had ik een taxi moeten nemen of een familielid met een auto moeten vragen."

"Ik denk dat dit de toekomst is en ik ervaar het als een normale busrit, zoals ik ook in de bus van Delfzijl naar Scheemda zit. Ik ben positief!"

In het voertuig is een gastheer aanwezig om passagiers te begeleiden. Passagiers vinden dat prettig. Zo geeft iemand aan: "Ik kom hier met een vervelende reden en ik vind het toch prettig om nog even te praten met iemand, de gastheer in dit geval."

Ook de Franse leverancier NAVYA van de shuttle is te spreken over deze proef: "Wij zijn blij dat het zelfrijdend vervoer aansluit op de behoeften van de passagiers. Dat er binnen zo'n korte periode al zo veel mensen gebruik van hebben gemaakt, is daar het bewijs van!'

Uitbreiding en afstemming dienstregeling

Vanaf 5 november breidt Arriva de dienstregeling uit naar 8.00 tot 18.00 uur. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de vraag van passagiers of het busje ook eerder en later op de dag kon rijden. Bovendien wordt de inzet van het busje beter afgestemd op de dienstregeling van de bestaande buslijnen en opgenomen in de reisplanner 9292.nl.

Proef

De proef met de zelfrijdende shuttle duurt in ieder geval tot eind januari 2019. Als de proef succesvol is, wordt besloten of de shuttle een vast onderdeel wordt van de openbaarvervoerverbinding. In een volgende fase wordt de route mogelijk verder uitgebreid naar het centrum en later het treinstation van Scheemda. Met de proef loopt Noord-Nederland landelijk gezien voorop in de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer. Voor de provincie Groningen is dit de eerste proef met een zelfrijdende shuttle waarin ook passagiers meereizen.