Vragenuur over de overgang - Ommelander Ziekenhuis Groningen

(via Facebook)

Vragenuur over de overgang

Praten over de overgang doet nog lang niet iedereen even gemakkelijk. Dit terwijl de overgang soms best wat vragen oproept. Heeft u vragen die u niet hardop durft te stellen? Of heeft u altijd al bepaalde vragen over de overgang gehad? Tijdens de ‘Week van de Overgang’ beantwoorden gynaecoloog Helen Dassen en overgangsconsulente Karin Jager van het Ommelander Ziekenhuis Groningen op maandag 8 april om 20.00 uur uw vragen op Facebook. U heeft tot 21.00 uur om uw vraag te stellen.

In Nederland zijn naar schatting 1,6 miljoen vrouwen in de overgang. Bijna iedere vrouw ervaart de overgang anders. Deze periode gaat gepaard met veel hormonale veranderingen en daardoor kunnen klachten ontstaan, zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en slaapproblemen. Soms heerst er nog een taboe om over het onderwerp te praten.

Tijdens het vragenuur kunt u uw vragen op de Facebookpagina van het Ommelander Ziekenhuis stellen via privéberichten of via openbare reacties. Houd er bij uw keuze rekening mee dat openbare reacties voor iedereen zijn te lezen/zichtbaar zijn. Beide deskundigen beantwoorden hier live de vragen, maar geven ook praktische tips over hoe u deze periode het beste doorkomt. Een laagdrempelige manier om meer te weten te komen over de overgang!

De Week van de Overgang

In de Week van de Overgang 2019, van 8 tot 14 april, wordt er door heel Nederland aandacht besteed aan de overgang. Dit draagt bij aan bewustzijn bij vrouwen en het beter bespreekbaar maken van dit onderwerp thuis en op het werk.

Dichtbij

Het Ommelander Ziekenhuis wil zinvolle zorg leveren en zo dicht mogelijk bij de patiënt zijn. Dit gebeurt samen met de andere zorgverleners in de regio. Hierbij staat de patiënt centraal en wordt de zorg zo georganiseerd dat deze zo dicht mogelijk bij de patiënt kan worden geleverd; thuis als het mogelijk is, bij de huisarts als het moet en in het ziekenhuis als het niet anders kan. Om dit te bereiken werkt het Ommelander Ziekenhuis nauw samen met huisartsen, verloskundigen, thuiszorg en verpleeghuizen. Ook zullen wij aanwezig zijn met Servicepunten op een aantal centraal gelegen locaties in de regio.

Agendaoverzicht