Binnenkort komt u naar het Ommelander Ziekenhuis Groningen voor een Multiple Sleep Latency Test (MSLT).
In deze folder kunt u lezen wat het onderzoek inhoudt en welke voorbereiding dit van u vraagt.

De oorzaak achterhalen van overmatige slaperigheid overdag door het meten van de elektrische activiteit van de hersenen.

De nacht voorafgaand aan het onderzoek heeft u een polysomnografie (PSG) gehad en slaapt u in een 1-persoonskamer op de verpleegafdeling. Voor informatie over de PSG verwijzen wij u naar de folder Slaapregistratie (polysomnografie).

De MSLT gebeurt in het ziekenhuis aansluitend op het PSG-onderzoek.

De totale duur van het onderzoek is bijna 24 uur: van 15.30 uur op dag 1 tot ongeveer 14.45 uur op dag 2. Dit betekent dat u inclusief het PSG onderzoek een nacht en een dag in het ziekenhuis verblijft.

De ochtend na het PSG onderzoek is het belangrijk dat u om 07.00 uur opstaat. U krijgt ontbijt (denkt u er om dat u geen koffie/thee en dergelijke mag nemen).

U wordt om 8:15 uur verwacht in de wachtkamer van de functieafdeling (u volgt routenummer 4). Daar worden een aantal snoeren verwijderd en wordt het kastje opnieuw ingesteld. Vervolgens brengt de laborant u weer terug naar de verpleegafdeling.

De MSLT bestaat uit 4 slaapsessies. Dit betekent dat we u 4 keer vragen om ongeveer 20 minuten met gesloten ogen en zo comfortabel mogelijk in uw slaaphouding op bed te gaan liggen.

De sessies vinden plaats rond 8.45 uur, 10.30 uur, 12.00 uur en 13.45 uur.

De laborant komt telkens langs om u te zeggen dat u in bed moet gaan liggen met het licht uit en de gordijnen dicht (zorgt u ervoor dat u naar het toilet bent geweest).

Er wordt geregistreerd of en hoe snel u in slaap valt. Na iedere test wordt u gewekt.

Tijdens deze dag mag u geen koffie/thee of stimulerende drankjes drinken en ook geen chocola eten.
Ook mag u tussen de slaapsessies niet op bed gaan liggen en/of slapen.

Tussen de middag krijgt u een lunch.

U krijgt een oproep voor het bespreken van de uitslag van het onderzoek. Dit kan enkele weken duren.

Wij hopen u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven over het MSLT-onderzoek.
Mochten er nog vragen zij, dan kunt u deze voor het onderzoek stellen aan de laborant.

Voor dringende vragen kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van het Ommelander Ziekenhuis, telefoonnummer 088-066 1000.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback