Uw behandelend arts verwijst u voor een holter-onderzoek naar de Functieafdeling. U komt bij deze afdeling omdat u een kastje (een holter of een eventrecorder) gaat dragen dat uw hartritme opneemt.

Een holter of eventrecorder is een klein kastje dat u in een draagtasje om uw hals draagt. Het is met een aantal plakkers (elektroden) op uw borst aangesloten. Een holter draagt u 1, 2 of 3 dagen. Een eventrecorder draagt u langer namelijk 7 dagen.

Uw arts kan verschillende redenen hebben om dit onderzoek aan te vragen. Bijvoorbeeld omdat:

• u merkt dat u hartkloppingen heeft;
  • u de neiging heeft om flauw te vallen;
  • u last heeft van duizeligheid en/of ‘wegvallen’;
  • u last heeft van kortademigheid of benauwdheid;
  • u uitstralende pijn heeft;
  • de arts uw pacemaker controleert.

Met de opgedane kennis van het onderzoek kan uw arts u beter behandelen.

Voor het onderzoek krijgt u 4 elektroden op het bovenlichaam geplakt. Via de elektroden neemt het kastje uw hartslag op en slaat de resultaten op. Alles gaat automatisch. U hoeft er niets aan te doen.

Voor uw arts is het van belang om te weten welke klachten u heeft en welke activiteiten u verricht tijdens de klachten gedurende periode van 1, 2 of 3 dagen.

U krijgt daarom ook een dagboekje mee. In het dagboekje noteert u het tijdstip met eventueel de datum, uw klachten + de activiteit wat u op dat moment aan het doen was.

Klachten kunnen zijn: hartkloppingen, hartbonzen, overslag, duizeligheid, steek op de borst, licht in het hoofd, wegrakingen.

Blijf tijdens het onderzoek zoveel mogelijk uw normale bezigheden verrichten.

Na 1, 2 of 3 dagen levert u de holter met het dagboekje op de afgesproken datum en tijd weer in.

Een onderzoek met de eventrecorder gaat net zo in zijn werk als het onderzoek met de holter (zie hierboven). Het duurt alleen langer. Aan de voorzijde van de eventrecorder bevindt zich een ‘eventknop’. Deze mag u eventueel indrukken op het moment dat u klachten ervaart, dit is echter niet noodzakelijk.

Na 7 dagen levert u de eventrecorder samen met het dagboekje op de afgesproken datum en tijd weer in.

Tijdens het dragen van de holter of eventrecorder kunt u gewoon uw medicatie doorgebruiken.

• Tijdens het dragen van het holter / eventrecorder mag u NIET douchen of zwemmen. De recorder mag namelijk NIET nat worden. De registratie gaat dan volledig verloren en het onderzoek moet dan opnieuw.
  • Bij de eventrecorder krijgt u extra setjes elektroden/ stickers mee, zodat u zelf na het douchen nieuwe elektroden op kan plakken.
  • Gaan de elektroden jeuken? Krab er niet aan! Dit geeft storing tijdens de registratie.
  • Mocht u erge jeuk en/of blaren krijgen van de elektroden/ pleisters neem dan contact op met de functieafdeling van het Ommelander Ziekenhuis.
  • Gaat tijdens het onderzoek een kabeltje of elektrode los? Herstelt u dit dan zelf zo snel mogelijk. Noteer dit ook in het dagboekje.

Op de tekening: de plaats van de elektroden

Aan het holter of event onderzoek zijn geen risico’s verbonden.

U mag voordat u naar het Ommelander Ziekenhuis gaat de kabel doorknippen van de elektrodes. De elektrodes mag u zelf van uw bovenlichaam afhalen en weggooien. Daarna kan u de recorder met het dagboekje inleveren bij de balie van de Functieafdeling, route 9. In het weekend mag u het materiaal afgeven bij de receptie/hoofdingang

De analyse van de gegevens vindt elders plaats. Daarom neemt het enige tijd in beslag. Uw behandelend arts zal u berichten over de uitslag van het onderzoek.

Wij vinden het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent over uw onderzoek. Heeft u hier na het lezen van deze tekst nog vragen over? Aarzel dan niet om deze aan de medewerkers van de Functieafdeling te stellen. U bereikt de Functieafdeling via telefoonnummer 088 066 1000.