Binnenkort kom je naar het Ommelander Ziekenhuis Groningen voor een EEG-onderzoek. Dit is een onderzoek van je hersenen. Hieronder leggen we uit hoe het onderzoek gaat.

Als je bent ingeschreven of al eerder bij ons bent geweest, kun je je aanmelden bij een van de aanmeldzuilen in de centrale hal van het ziekenhuis. Hiervoor heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Bij de zuil kun je ook je gegevens controleren en eventueel aanpassen.
Als je je hebt aangemeld komt er uit de zuil een ticket. Hierop staat je afspraak. Ook staat er een routenummer op het ticket. Zo weet je waar je voor je afspraak moet zijn. Om bij de functieafdeling te komen volg je het routenummer dat op het ticket staat aangegeven. Het routenummer staat ook op de routeborden in het ziekenhuis.
Als je bij de functieafdeling bent mag in de wachtruimte gaan zitten. Daar komt de medewerker van de functieafdeling die het onderzoek uitvoert (= laborant) je ophalen.

Je hersenen zenden de hele tijd berichtjes uit. Dit noemen we signalen. Met een EEG kunnen we deze signalen meten. Zo kijken we hoe jouw hersenen werken om er achter te komen wat de oorzaak is van jouw klachten.

Kort voor het onderzoek moet je je haren wassen en daarna mag je er geen wax of gel meer insmeren. Je haar moet wel droog zijn voor het onderzoek. Anders blijven de plakkers niet goed op je hoofd zitten.

Wat mag je meenemen:
- je lievelingsspeelgoed, een (voor)leesboek of een knuffel.
- voor de hele kleintjes eventueel iets te drinken.

Wie mag er mee:
Jouw moeder of vader mag tijdens het hele onderzoek bij je blijven. Broertjes en/of zusjes kunnen niet mee omdat het dan in de
onderzoekskamer te druk wordt.

In de onderzoekskamer ga je op de onderzoeksbank liggen. Daarna poetst de laborant met een wattenstaafje en een zalfje, waar korreltjes in zitten, op jouw hoofd. Dan plakt zij met een speciale kleefpasta de elektroden op jouw hoofd. Een elektrode is een zilveren plaatje dat met een kabeltje verbonden is aan een toestel.
Ook krijg je 2 grote stickers op je handen om naar je hartslag te kunnen kijken.
Daarna moet je een poosje heel stil blijven liggen en gaan we met het apparaat de werking van jouw hersenen meten.
De laborant zet een lamp boven jouw hoofd en als die aan is, gaan er allemaal felle witte lichtjes knipperen. Ze vraagt een paar keer of je je ogen open en dicht wil doen en daarna moet je proberen een poosje te zuchten.

Een EEG doet geen pijn en is niet gevaarlijk.

Tijdens het onderzoek worden video-opnamen gemaakt. Als er geen bijzonderheden zijn verwijderen we deze beelden na afloop van het onderzoek weer.

Na het onderzoek worden de plakkers van je hoofd gehaald en maakt de laborant je haar zo goed mogelijk schoon. Daarna mag je naar huis.

Het onderzoek duurt 45-60 minuten.

De uitslag krijg je als je weer op het spreekuur van je dokter komt.

Als je medicijnen slikt mag je deze op de dag van het onderzoek gewoon nemen, behalve als je met de dokter iets anders hebt afgesproken.

Als je nog vragen hebt, kunnen jij of je ouders bellen naar het Klant Contact Centrum van het Ommelander Ziekenhuis, telefoonnummer 088 – 066 1000.

Op de dag van het onderzoek kun je natuurlijk ook vragen stellen.