Binnenkort kom je naar het Ommelander Ziekenhuis Groningen voor een onderzoek dat heet: EEG na slaaponthouding. Hieronder leggen we uit hoe het onderzoek gaat.

Als je bent ingeschreven of al eerder bij ons bent geweest, kun je je aanmelden bij een van de aanmeldzuilen in de centrale hal van het ziekenhuis. Hiervoor heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Bij de zuil kun je ook je gegevens controleren en eventueel aanpassen.
Als je je hebt aangemeld komt er uit de zuil een ticket. Hierop staat je afspraak. Ook staat er een routenummer op het ticket. Zo weet je waar je voor je afspraak moet zijn. Om bij de functieafdeling te komen volg je het routenummer dat op het ticket staat aangegeven. Het routenummer staat ook op de routeborden in het ziekenhuis.
Als je bij de functieafdeling bent mag in de wachtruimte gaan zitten. Daar komt de medewerker van de functieafdeling die het onderzoek uitvoert (= laborant) je ophalen.

Het vastleggen van de werking van de hersenen terwijl je moe bent en in slaap valt.

Bij andere onderzoeken die we tot nu toe bij jou hebben gedaan, konden we geen (duidelijke) oorzaak voor jouw klachten vinden. Als je weinig of niet hebt geslapen en moe bent, is de kans groter dat dat nu wel lukt.

Hieronder kun je lezen hoe lang van tevoren je niet mag slapen. Ben je:

0 - 2 jaar:
mama of papa maakt je wakker ‘s morgens tussen zes en zeven uur. Je mag niet slapen tot het onderzoek om één uur ’s middags’;
2 - 4 jaar:

papa of mama maakt je ’s morgens heel vroeg, om vijf uur wakker. Je moet dan wakker blijven tot één uur ’s middags;

4 - 6 jaar:

: je gaat ’s avonds tussen tien en elf uur naar bed en staat ’s morgens om vijf uur op! Je moet dan wakker blijven tot het onderzoek plaatsvindt om één uur ’s middags;

6 tot 10 jaar:
je gaat ’s avonds om twaalf uur naar bed en staat om vijf uur ‘s morgens op. Je moet dan wakker blijven tot het onderzoek plaatsvindt om één uur ’s middags;
10 tot 12 jaar:

: je gaat ’s avonds om twaalf uur naar bed en staat ’s nachts om drie uur weer op. Dat is nog midden in de nacht! Je moet dan wakker blijven tot ongeveer half negen ’s morgens;

vanaf 12 jaar:

je moet de hele nacht wakker blijven tot het onderzoek om half negen in de ochtend.

De nacht voor het onderzoek ben je meestal gewoon thuis. Dat betekent dus dat je thuis moet zorgen dat je op het juiste tijdstip wakker wordt en blijft!
In overleg met de dokter word je soms op de avond van tevoren in het Ommelander Ziekenhuis opgenomen.

• Je moet wakker blijven tot de EEG-elektroden zijn bevestigd. Neem eventueel wat speelgoed of een leesboekje mee.
  • Je mag tijdens het wakker blijven van tevoren geen cola, chocolademelk, thee of andere stimulerende drankjes drinken.
  • Je mag vooraf geen chocolade (ook geen Nutella/chocopasta/ hagelslag en dergelijke) eten. Hierin zitten namelijk stofjes die de uitslag van het onderzoek beïnvloeden.
  • Je moet voor het onderzoek je haren wassen en mag daarna geen wax of gel gebruiken. Anders blijven de plakkers niet goed op je hoofd zitten.

In de onderzoekskamer mag je op de onderzoeksbank gaan liggen. Daarna poetst de laborant met een wattenstaafje en een zalfje, waar korreltjes in zitten, op jouw hoofd.

Daarna plakt zij met een speciale kleefpasta de elektroden op jouw hoofd. Een elektrode is een zilveren plaatje dat met een kabeltje verbonden is aan een toestel.
Ook krijg je 2 grote stickers op je handen om naar je hartslag te kunnen kijken.

Daarna moet je een tijdje heel stil blijven liggen en gaan we met het apparaat de werking van jouw hersenen meten. De laborant zet een lamp boven jouw hoofd en als die aan is, gaan er allemaal felle witte lichtjes knipperen. Daarna mag je slapen.

Een EEG doet geen pijn en is niet gevaarlijk.

Tijdens het onderzoek worden video-opnamen gemaakt. Als er geen bijzonderheden zijn verwijderen we deze beelden na afloop van het onderzoek weer.

Na het onderzoek worden de plakkers van je hoofd gehaald en maakt de laborant je haar zo goed mogelijk schoon. Daarna mag je naar huis.

Het onderzoek duurt ongeveer 1,5 - 2 uur.

De uitslag krijg je als je weer op het spreekuur van je dokter komt.

Als je medicijnen slikt mag je deze op de dag van het onderzoek gewoon nemen, behalve als je met de dokter iets anders hebt afgesproken.

Als je nog vragen hebt, kunnen jij of je ouders bellen naar het Klant Contact Centrum van het Ommelander Ziekenhuis, telefoonnummer 088 – 066 1000.

Op de dag van het onderzoek kun je natuurlijk ook vragen stellen.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback